Baker og Konditor
10.11.2017
Listen over Nei-mat blir lengre og lengre, flere og flere spiser «Fri for»produkter. Hva er konsekvensen av kostholdstrenden «fri for»?
Brödinstitutet i Sverige utførte sammen med United Minds i november 2016 en undersøkelse på blant annet «fri for»trenden med urovekkende resultater. 1 av 3 svensker oppgir å være allergiske eller overfølsomme mot mat, og 2 av 5 velger «fri for»produkter. Men ifølge Livsmiddelsverket er bare 15 % allergiske eller overfølsomme for mat. Det betyr at 2 millioner svensker velger bort mat som de egentlig kunne spist.
Tallene er trolig overførbare til norske forhold. IPSOS melder at 18 % av norske kvinner velger glutenfritt regelmessig eller av og til. Kun 6-9 % av befolkningen trenger å spise slike produkter. Butikkhyllen med «fri for» produkter vokser stadig og dagligvarekjedene melder om økt omsetning og interesse. Hvorfor er det plutselig blitt trendy å ikke «kunne» spise ulike matvarer og ingredienser?
Magehelse
Svenskene oppgir bedre magehelse og «bra måte å gå ned i vekt» som hovedgrunner for valg av «fri for»-produkter. Magehelse har plutselig blitt et begrep, og gluten i kor
Gå til medietTallene er trolig overførbare til norske forhold. IPSOS melder at 18 % av norske kvinner velger glutenfritt regelmessig eller av og til. Kun 6-9 % av befolkningen trenger å spise slike produkter. Butikkhyllen med «fri for» produkter vokser stadig og dagligvarekjedene melder om økt omsetning og interesse. Hvorfor er det plutselig blitt trendy å ikke «kunne» spise ulike matvarer og ingredienser?
Magehelse
Svenskene oppgir bedre magehelse og «bra måte å gå ned i vekt» som hovedgrunner for valg av «fri for»-produkter. Magehelse har plutselig blitt et begrep, og gluten i kor