I skolen
04.02.2017
Regjeringen vil ha utdanning i verdensklasse, men fylker og kommuner gir elevene hjemmelagde og lite innovative digitale læremidler, er
...ingressen i Abelias artikkel Lettvint digital skole, og innleder en artikkel som viser til at NDLA (Nasjonal digital læringsarena) har fått store statlige overføringer, at kvaliteten er usikker og at det er forsket for lite på forskjellene mellom analoge og digitale læremidler.
Siden 2007 har fylkene brukt nær 600 millioner kroner på NDLA - og for hvert år satsinga får lov til å fortsette, bruker de nye 60-70 millioner kroner. Nå varsler KS at også kommunene vil satse.
Det var ikke måte på hvor flott og godt NDLA skulle bli. Det som rimelig raskt åpenbarte seg, var at deres tilbud slett ikke falt i smak blant lærerne. Fylkene hevdet dette skyldtes lærere uten digital kompetanse, og mente det raskt ville endre seg.
I 2016 er interessen for NDLA ikke særlig mye større - iallfall ikke blant SF-lærerne. Jeg har gått gjennom kvaliteten til alle lærebøkene i norsk (SF) utgitt de siste tre årene - i tillegg til NDLAs.
Det er aldri forsket på læringsutbytte mellom analoge og elektroniske lærebøker. Selv har jeg skrevet flere lærebøker, både elektroniske og analoge - og det som slo meg da jeg jobbet med den digitale varianten, var at alt for mye kan
Les opprinnelig artikkelSiden 2007 har fylkene brukt nær 600 millioner kroner på NDLA - og for hvert år satsinga får lov til å fortsette, bruker de nye 60-70 millioner kroner. Nå varsler KS at også kommunene vil satse.
Det var ikke måte på hvor flott og godt NDLA skulle bli. Det som rimelig raskt åpenbarte seg, var at deres tilbud slett ikke falt i smak blant lærerne. Fylkene hevdet dette skyldtes lærere uten digital kompetanse, og mente det raskt ville endre seg.
I 2016 er interessen for NDLA ikke særlig mye større - iallfall ikke blant SF-lærerne. Jeg har gått gjennom kvaliteten til alle lærebøkene i norsk (SF) utgitt de siste tre årene - i tillegg til NDLAs.
Det er aldri forsket på læringsutbytte mellom analoge og elektroniske lærebøker. Selv har jeg skrevet flere lærebøker, både elektroniske og analoge - og det som slo meg da jeg jobbet med den digitale varianten, var at alt for mye kan