Skolelederen
13.11.2019
Ledere i oppvekstsektoren er en gruppe ledere i samfunnet som det stilles store forventninger til, men gis de det nødvendige handlingsrom, og ikke minst, har de arbeidsvilkår de trenger for å løse oppgaven?
Statsbudsjettet som ble lagt frem 7.oktober inneholder mange tiltak og føringer for sektoren vi er en del av. Det er en rekke tiltak som er i prosess, eller som kommer til å treffe våre ledere i de ulike deler av sektoren. Det er en rekke gode intensjoner om å implementere de ulike tiltakene, følge opp allerede implementerte tiltak og starte nye. Det er dessverre svært lite som gir noe fokus på en viktig del av disse tiltakene, nemlig ledelse. Dette et gjennomgående trekk; det er store forventninger til oss, men få eller ingen konkrete beskrivelser om hvor viktig det er at prosesser i skole og barnehage koordineres og ledes.
Etter et PDF-søk i Kunnskapsdepartementets prop. 1 S (2019 -2020), fant jeg lite om det å lede de ulike prosesser som skal i gang eller som en ønsker å forsterke. Jeg forventer ikke at det nødvendigv
Gå til medietStatsbudsjettet som ble lagt frem 7.oktober inneholder mange tiltak og føringer for sektoren vi er en del av. Det er en rekke tiltak som er i prosess, eller som kommer til å treffe våre ledere i de ulike deler av sektoren. Det er en rekke gode intensjoner om å implementere de ulike tiltakene, følge opp allerede implementerte tiltak og starte nye. Det er dessverre svært lite som gir noe fokus på en viktig del av disse tiltakene, nemlig ledelse. Dette et gjennomgående trekk; det er store forventninger til oss, men få eller ingen konkrete beskrivelser om hvor viktig det er at prosesser i skole og barnehage koordineres og ledes.
Etter et PDF-søk i Kunnskapsdepartementets prop. 1 S (2019 -2020), fant jeg lite om det å lede de ulike prosesser som skal i gang eller som en ønsker å forsterke. Jeg forventer ikke at det nødvendigv