AddToAny

Når alt går på skinner

Når alt går på skinner
Det er ikke lett å bli superstjerne over natten. Seks år etter at første byggetrinn stod ferdig, fremstår Bybanen så vellykket at det å takle suksessen har blitt det eneste, store problemet.
Bybanen

Bybanen i Bergen ble vedtatt politisk i 2000 etter mange års drakamp og diskusjoner.

Første byggetrinn, Nesttun Byparken, ble startet opp i 2008 og fullført i 2010.

Andre byggetrinn, Nesttun Lagunen, var ferdig i 2013, og utvidelsen til Flesland skal ferdigstilles i løpet av 2016.

Fjerde byggetrinn vestover motnFyllingsdalen er vedtatt og under regulering.

En femte utvidelse nordover til Åsane er også vedtatt. Ventet utviklet paralleltmmed Fyllingsdalslinjen fra og med 2017.

Banen frakter over 33 000 personer daglig og har vunnet flere nasjonale og internasjonale utmerkelser.

Nyttårsaften i 1965. En ensom trikk skrangler på trette hjul fra Bergen sentrum og ut til Minde. Det er den aller siste i sitt slag som nå er ute på sin aller siste tur før den skal slå følge med resten av Bergens skinnebaserte kollektivtilbud. Til sin endestasjon i form av en våt grav på bunnen av Puddefjorden.

Dette er 50 år siden. Bergen var en urban kommune som bestod eksklusivt av indre by med hyggelige gangavstander. Nordmenn gikk i demonstrasjonstog for utbygging av motorveier. Og både nedleggelse av trikken og den påfølgende avfallshåndteringen vitner om at Det Grønne Skiftet ennå lå to generasjoner frem i tid.

Dermed er det heller ikke så vanskelig å forstå hvorfor kampen for Bybanen gikk i bratt motbakke nesten hele veien frem til åpningen i 2010. For selv om savnet av et oppgradert kollektivtilbud ble prekært allerede på starten av 70-tallet, med kommunesammenslåing og drabantbyutvikling, var motargumentene mange.

En dokumentert suksess

I dag har denne diskusjonen for lengst stilnet. Og selv om bergenserne krangler så fillene fyker om banen skal gå over Bryggen eller ikke, er både fagfolk og beboere enige om at den er vel verdt investeringen. Banen har høstet jubel siden dagen den åpnet. Og nå, over fem år etter, begynner man å få objektive fakta som belegg for alle honnørordene.

Under overskriften Bybanen i Bergen: Positiv faktor for transport- og arealutviklingen lanserte Transportøkonomisk institutt (TØI) i desember 2015 en formell evaluering av effekt

Les mer

Flere saker fra Arkitektnytt

Torsdag 9. mars vil takbaren på Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo fylles for å markere en milepæl for norske arkitekturblader. Da feires sammenslåingen av Arkitektur-N og Arkitektnytt til papirmagasinet og nettstedet Arkitektur.
Arkitektnytt 02.03.2023
The Plus, Hasle Tre og Sophie Radich skole nominert til Årets Trebyggeri 2022.
Arkitektnytt 02.03.2023
Ja, jeg er «modernist» - hvis det er den rette betegnelsen for en som lar seg begeistre av god moderne design og arkitektur, skriver arkitekt Kim Skaara.
Arkitektnytt 01.03.2023
Innen 31. mars kan man nominere prosjekter til OAFs arkitekturpris 2023.
Arkitektnytt 01.03.2023
Skal Norske interiørarkitekters og møbeldesigneres landsforening (NIL) favne flere, må styret arbeide med å utvikle en organisasjonskultur som appellerer mer til unge medlemmer.
Arkitektnytt 28.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt