Norsk Skogbruk
30.05.2016
Etter at et tog lastet med flis sporet av etter påske i 2014, ble det klart at Numedalsbanen trengte omfattende vedlikehold. Dermed ble det slutt på togtransporten mellom Flesberg og Kongsberg. Inntil nå. 4. mai gikk det igjen tog lastet med massevirke sørover fra Flesberg.
Det er langt fra Flesberg til Gävle på østkyss ten av Sverige. Men etter at Tofte ble lagt ned i 2013 er det helt dit massevirke og flis fra Numedal må sendes. Det var derfor stor lettelse for Moelven Numedal da det kort tid etter Toftenedleggelsen kom på plass en avtale mellom Jernbaneverket, Moelven og Viken Skog som resulterte i at Numedalss banen kunne tas i bruk. Men gleden ble kortvarig, våren 2014 sporet et flistog av, og banen ble stengt.
ET OMFATTENDE ARBEID
I følge Jernbaneverket var det ingen selvs følge at det skulle brukes så store ressurser som det som var nødvendig for å få denne strekningen i drift igjen. Men god dialog og kontakt med lokalt næringsliv førte til at det ble bestemt at arbeidet skulle gjennomføres. Finansiering fantes via myndighetenes krises pakke som kom etter at Tofte ble lagt ned. Og 4. mai 2016 var det hele klart. Da var 50 000 jernbanesviller skiftet
Gå til medietET OMFATTENDE ARBEID
I følge Jernbaneverket var det ingen selvs følge at det skulle brukes så store ressurser som det som var nødvendig for å få denne strekningen i drift igjen. Men god dialog og kontakt med lokalt næringsliv førte til at det ble bestemt at arbeidet skulle gjennomføres. Finansiering fantes via myndighetenes krises pakke som kom etter at Tofte ble lagt ned. Og 4. mai 2016 var det hele klart. Da var 50 000 jernbanesviller skiftet