Utdanning
01.12.2023
Fellesskolens formål har fått en utvidet betydning. Spørsmålet er om formålet kan modereres til noe håndterlig.
16. august i fjor erklærte Utdanningsforbundets leder Steffen Handal i en debatt i Arendalsuka at skolen ikke er i stand til å utjevne sosiale forskjeller. Journalisten Nazneen Khan-Østrem uttalte seg i Aftenposten tidligere i år om at etnisk segregering på videregående skole i Oslo kanskje ikke er så farlig likevel. Hva er da egentlig formålet med fellesskolen?
Fellesskolen
For å få et innblikk i visjonen om fellesskolen, eller enhetsskolen, er Stortingsmelding nr. 29 (1994-95) interessant lesing, tro det eller ei. I etterkrigstiden var et brudd med den ellers europeiske skoletradisjonen, altså atskilte skoler for barn av «allmuen» og «borgerskapet», å anse som en seier for det norske skolesystemet. For de fleste av oss i dag høres det ut som et fjernt blaff fra fortiden som vi sliter med å skille fra en enda fjernere fortid, med spanskrør og ris.
Visjonen om en fellesskole som visket vekk skillet mellom borgerskapet og allmuen, ble altså oppfylt, og det for en god stund siden. Begrepet fellesskole har imidlertid bestått, og nå skal helst all verdens ulikheter, enten de er knyttet til kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk bakgrunn eller intelligens, viskes vekk av skolen.
Skolens ansvar
Alle disse ulike aspektene ved den menneskelige tilværelsen, enten det var biologisk-, kulturelt- eller økonomisk betinget, skulle altså
Gå til medietFellesskolen
For å få et innblikk i visjonen om fellesskolen, eller enhetsskolen, er Stortingsmelding nr. 29 (1994-95) interessant lesing, tro det eller ei. I etterkrigstiden var et brudd med den ellers europeiske skoletradisjonen, altså atskilte skoler for barn av «allmuen» og «borgerskapet», å anse som en seier for det norske skolesystemet. For de fleste av oss i dag høres det ut som et fjernt blaff fra fortiden som vi sliter med å skille fra en enda fjernere fortid, med spanskrør og ris.
Visjonen om en fellesskole som visket vekk skillet mellom borgerskapet og allmuen, ble altså oppfylt, og det for en god stund siden. Begrepet fellesskole har imidlertid bestått, og nå skal helst all verdens ulikheter, enten de er knyttet til kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk bakgrunn eller intelligens, viskes vekk av skolen.
Skolens ansvar
Alle disse ulike aspektene ved den menneskelige tilværelsen, enten det var biologisk-, kulturelt- eller økonomisk betinget, skulle altså