AddToAny

Like muligheter for alle er et ideal

Fellesskolens formål har fått en utvidet betydning. Spørsmålet er om formålet kan modereres til noe håndterlig.
16. august i fjor erklærte Utdanningsforbundets leder Steffen Handal i en debatt i Arendalsuka at skolen ikke er i stand til å utjevne sosiale forskjeller. Journalisten Nazneen Khan-Østrem uttalte seg i Aftenposten tidligere i år om at etnisk segregering på videregående skole i Oslo kanskje ikke er så farlig likevel. Hva er da egentlig formålet med fellesskolen?

Fellesskolen
For å få et innblikk i visjonen om fellesskolen, eller enhetsskolen, er Stortingsmelding nr. 29 (1994-95) interessant lesing, tro det eller ei. I etterkrigstiden var et brudd med den ellers europeiske skoletradisjonen, altså atskilte skoler for barn av «allmuen» og «borgerskapet», å anse som en seier for det norske skolesystemet. For de fleste av oss i dag høres det ut som et fjernt blaff fra fortiden som vi sliter med å skille fra en enda fjernere fortid, med spanskrør og ris.
Visjonen om en fellesskole som visket vekk skillet mellom borgerskapet og allmuen, ble altså oppfylt, og det for en god stund siden. Begrepet fellesskole har imidlertid bestått, og nå skal helst all verdens ulikheter, enten de er knyttet til kjønn, etnisitet, sosioøkonomisk bakgrunn eller intelligens, viskes vekk av skolen.

Skolens ansvar
Alle disse ulike aspektene ved den menneskelige tilværelsen, enten det var biologisk-, kulturelt- eller økonomisk betinget, skulle altså
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Linda Stranden er travel rektor på Skullerud skole. Men når hun har fri, er det ikke hagen eller sofaen som får besøk.
Utdanning 07.06.2024
Forskning viser at finskspråklige elevers interesse for å lære svensk, har minket. Andre språk tar over.
Utdanning 07.06.2024
Stadig nye reformer, nedskjæringer, teste- og tidspress, elevfravær, skjermavhengighet, mobbing, individualisme og lærerflukt: Mye er galt med norsk skole, skriver Gry Falch-Olsen.
Utdanning 07.06.2024
Rektor på Nordtvet skole i Oslo bekymret seg for elevenes leseferdigheter. Nå bekymrer elevene seg for om favorittboka er lånt.
Utdanning 07.06.2024
Vi frykter konsekvensene kunstig intelligens (KI) har for skriveprosess som undervisningsmetode.
Utdanning 07.06.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt