Samferdsel
26.02.2021
DEBATT: Regjeringens forslag om utbygging av E18 på Sørlandet bør få varsellampene til å blinke. Er planene basert på et prinsipp om at vi må få firefelts motorveier for høy fart, uavhengig av miljøulemper, naturødeleggelser og dårlig lønnsomhet?
I oktober 2019 leverte Statens vegvesen en utredning om standardvalg for veier, på oppdrag for Samferdselsdepartementet, som under den daværende politiske ledelsen var interessert i muligheten for blant annet å bygge firefelts motorvei for enda lavere trafikkmengder enn det som var regelen da.
Les merI fjor sommer publiserte jeg en artikkel i Samferdsel om dette temaet, med vekt på debatten om bygging av smal firefeltsvei for 110 km/t på strekninger med trafikkmengder mellom 6000 og 12 000 kjøretøy i døgnet (ÅDT) som erstatning for den daværende standarden, nemlig to-/trefeltsvei for 90 km/t.
I artikkelen viser jeg blant annet til at Statens vegvesen i sin utredning var tydelig på at en to-/trefeltsvei for 90 km/t framfor smal firefeltsvei for 110 km/t vil:
redusere ulykkesrisikoen med 10 prosent