Skolelederen
06.06.2018
Wid Al-Saedy har stort pågangsmot til tross for at ingen fanget opp hennes spesifikke problemer i norsk skole. Hun minner oss på at innvandrere også kan ha dysleksi!
Wid Al-Saedy kom som politisk flyktning fra Irak i 1994. Hun er en engasjert sosial entreprenør på Tøyen i Oslo og har satt i gang et ideelt foretak. Men det har vært noen utfordringer underveis!
Skole(mot)gang
Til tross for flere års skolegang i Norge - både i norsk grunnskole og videregående skole - var det ingen som fanget opp Wids spesifikke problemer. Selv forsto hun ikke hva som lå bak hennes skriveproblemer og problemer med tall - i arabisk finnes det ikke ord for dysleksi eller dyskalkuli.
Hun utviklet strategier for å kompensere for problemene. Hun kjøpte tjenester av medelever for at de skulle skrive for henne, hun fant på unnskyldninger for ikke å være tilstede i utfordrende timer. Det ble sosialt vanskelig: Hun leste mye og strevde hardt, men fikk dårlige karakterer. De andre elevene undret seg på hvorfor. Er du dum?
For sent fikk Wid en diagnose for disse problemene. Hun fikk ingen tilrettelegging med ekstra tid til eksamen eller annen form for hjelp. Hun kom seg gjennom videregående skole med et nødskrik.
- Jeg tror mange innvandrere ikke blir sett
Gå til medietSkole(mot)gang
Til tross for flere års skolegang i Norge - både i norsk grunnskole og videregående skole - var det ingen som fanget opp Wids spesifikke problemer. Selv forsto hun ikke hva som lå bak hennes skriveproblemer og problemer med tall - i arabisk finnes det ikke ord for dysleksi eller dyskalkuli.
Hun utviklet strategier for å kompensere for problemene. Hun kjøpte tjenester av medelever for at de skulle skrive for henne, hun fant på unnskyldninger for ikke å være tilstede i utfordrende timer. Det ble sosialt vanskelig: Hun leste mye og strevde hardt, men fikk dårlige karakterer. De andre elevene undret seg på hvorfor. Er du dum?
For sent fikk Wid en diagnose for disse problemene. Hun fikk ingen tilrettelegging med ekstra tid til eksamen eller annen form for hjelp. Hun kom seg gjennom videregående skole med et nødskrik.
- Jeg tror mange innvandrere ikke blir sett