Våre Veger
30.09.2017
Dypstabilisering gir verdifulle miljø- og kostnadsgevinster når NCC oppgraderer fylkesveg 858 utenfor Tromsø.
Dypstabilisering er i prinsippet gjenbruk av materialet i vegen. Forenklet fortalt skjer det ved at en spesialutviklet maskin tørrfreser vegdekket sammen med deler av bærelaget til en ensartet masse. Så anrikes massen, høvles og tilsettes bitumen, hvorpå nytt asfaltlag legges.
En omfattende, men gevinstgivende prosess, ifølge byggeleder Geir Johnsen i Statens vegvesen region nord.
- Ja, i stedet for å tilføre ny vegmasse i større grad, kan vi med denne metoden gjenbruke mer av det gamle dekket, som her blir frest ned i vegen. Så tilfører vi en del masser som er frest opp fra veger andre steder i regionen, og får dermed også gjenbrukt disse, sier bygglederen.
Gå til medietEn omfattende, men gevinstgivende prosess, ifølge byggeleder Geir Johnsen i Statens vegvesen region nord.
- Ja, i stedet for å tilføre ny vegmasse i større grad, kan vi med denne metoden gjenbruke mer av det gamle dekket, som her blir frest ned i vegen. Så tilfører vi en del masser som er frest opp fra veger andre steder i regionen, og får dermed også gjenbrukt disse, sier bygglederen.