Samferdsel
14.01.2019
Den tøffe priskonkurransen i internasjonal vegtransport vil nok fortsette som før, «men på et mer rettferdig og kontrollerbart grunnlag», konkluderer nærblikk-forfatteren når han vurderer det som skjer politisk i EU på dette feltet.
Transportnæringen og arbeidstakernes organisasjoner i Norge har lenge krevd nasjonale tiltak mot utenlandske konkurrenter fordi disse hevdes å drive både ulovlig og uforsvarlig - og dermed presse norske lastebilselskaper og sjåfører ut av markedet.
Les merUtfordringene med urettferdig konkurranse og sosial dumping i europeisk vegtransport må tas på alvor, men nasjonale tiltak som diskriminerer med utgangspunkt i transportørenes nasjonalitet, vil innenfor EØS ikke bli godkjent.
Utfordringene må i all hovedsak løses gjennom bedre håndheving av gjeldende EØS-lovverk - og ved etablering av nye regler der det er hull.
Enigheten om EU-kommisjonens såkalte Mobilitetspakke I, som EUs transportministre kom fram til den 3. desember, vil her bli et stort skritt framover, selv om det fortsatt er skjær i sjøen før et endelig vedtak.
Østeuropeiske kontra vesteuropeiske aktører
Helt sid