Forskerforum
05.04.2016

Læring skjer i studentenes tid, gjennom de aktiviteter de på egen hånd eller sammen med andre engasjerer seg i.
UNDERVISNING: «Det beste med forelesninger er at vi kommer oss opp om morgenen, og at vi slipper å kvie oss for å bli hørt i lekser. Mange forelesere er utrolig flinke og underholdende. » Utsagnet kunne vært hentet fra et intervju med studenter eller fra en studentevaluering, men er det ikke. Det oppsummerer likevel noe av det som kommer frem gjennom ulike undersøkelser, og som vi ser som problematisk med denne undervisningsformen. Selv om studentene ikke alltid er like fornøyde med den pedagogiske kvaliteten, vil de gjerne beholde forelesningen. Når så er tilfellet, kan det nettopp ha sammenheng med at den er så uforpliktende. Som både Christian Jørgensen og Vigdis Vandvik viser til i Forskerforum nr. 3/20ı6, er det heller ikke uproblematisk om studentene møter med en forventning om å bli underholdt, og at de vektlegger presentasjonsform fremfor læringsutbytte når de evaluerer oss undervisere. Det er heller ikke gitt at det å legge forelesningene ut på nett er fornuftig for en god læringsprosess. Etterkommer vi studentenes ønsker, bør vi tenke gjennom hvilken effekt slik praksis har på studentenes arbeid, og hva vi eventuelt bør endre for å sikre oss at de ender opp med et ønsket læringsutbytte.
Flere studier viser at studentene lærer lite av å delta på tradisjonelle forelesninger. Ikke bare vil mye bli glemt etter kort tid. I tillegg risikerer en at mange ikke får med seg helt grunnleggende fakta og prinsipper der de sitter passivt l
Gå til medietFlere studier viser at studentene lærer lite av å delta på tradisjonelle forelesninger. Ikke bare vil mye bli glemt etter kort tid. I tillegg risikerer en at mange ikke får med seg helt grunnleggende fakta og prinsipper der de sitter passivt l