Magasinet for fagorganiserte
04.12.2019
Når kollektivselskap utlyser anbud på bussruter, er sikkerheten til passasjerer og bussens medtrafikanter godt ivaretatt. Verre er det med sjåførene. Det finnes i dag ikke et eneste anbud som har krav om kollisjonssikkerhet for sjåførene.
den nylig avsluttede anbudskon-Ik urransen til Ruter, det fylkeskommunale kollektivselskapet i Oslo og Akershus, kalt «Romeriksanbudet 2019» er det krav om både bilbelter, dørbremser, blindsonevarsling, alkolås, ryggekamera, overvåkingskamera, utvendig belysning av dørområder, førstehjelpsutstyr og automatisk brannslukking. I kravene er det ingen punkter om sikkerheten ved kollisjon til dem som har jobben på bussen, sjåførene.
- Det står mer om hvilke farger bussen skal ha innvendig enn om sjåførenes arbeidsforhold og sikkerhet, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder for bransjerådet for buss i Fellesforbundet.
DØDSULYKKE I 34 KM/T
Nylig kolliderte en rutebuss på Nesodden med en av de minste elbilene på markedet, Volkswagen E-Up. Det hjørnet av fronten på bussen der elbilen traff, ble smadret. Det til tross for at bussen skal ha stått nesten stille. Til alt hell skjedde det ikke på den siden sjåføren sitter. Så heldige var ikke de to bussjåførene som kolliderte på Nafstad i Ullensaker kommune sør for Gardermoen i november 2017. Statens havarikommisjon for transport sier i sin rapport at de to bussene hver hadde
Les opprinnelig artikkel- Det står mer om hvilke farger bussen skal ha innvendig enn om sjåførenes arbeidsforhold og sikkerhet, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder for bransjerådet for buss i Fellesforbundet.
DØDSULYKKE I 34 KM/T
Nylig kolliderte en rutebuss på Nesodden med en av de minste elbilene på markedet, Volkswagen E-Up. Det hjørnet av fronten på bussen der elbilen traff, ble smadret. Det til tross for at bussen skal ha stått nesten stille. Til alt hell skjedde det ikke på den siden sjåføren sitter. Så heldige var ikke de to bussjåførene som kolliderte på Nafstad i Ullensaker kommune sør for Gardermoen i november 2017. Statens havarikommisjon for transport sier i sin rapport at de to bussene hver hadde