AddToAny

Mener sjåførliv ofres for å spare penger

Når kollektivselskap utlyser anbud på bussruter, er sikkerheten til passasjerer og bussens medtrafikanter godt ivaretatt. Verre er det med sjåførene. Det finnes i dag ikke et eneste anbud som har krav om kollisjonssikkerhet for sjåførene.
den nylig avsluttede anbudskon-Ik urransen til Ruter, det fylkeskommunale kollektivselskapet i Oslo og Akershus, kalt «Romeriksanbudet 2019» er det krav om både bilbelter, dørbremser, blindsonevarsling, alkolås, ryggekamera, overvåkingskamera, utvendig belysning av dørområder, førstehjelpsutstyr og automatisk brannslukking. I kravene er det ingen punkter om sikkerheten ved kollisjon til dem som har jobben på bussen, sjåførene.
- Det står mer om hvilke farger bussen skal ha innvendig enn om sjåførenes arbeidsforhold og sikkerhet, sier Per Ole Melgård, bussjåfør og leder for bransjerådet for buss i Fellesforbundet.

DØDSULYKKE I 34 KM/T
Nylig kolliderte en rutebuss på Nesodden med en av de minste elbilene på markedet, Volkswagen E-Up. Det hjørnet av fronten på bussen der elbilen traff, ble smadret. Det til tross for at bussen skal ha stått nesten stille. Til alt hell skjedde det ikke på den siden sjåføren sitter. Så heldige var ikke de to bussjåførene som kolliderte på Nafstad i Ullensaker kommune sør for Gardermoen i november 2017. Statens havarikommisjon for transport sier i sin rapport at de to bussene hver hadde
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Magasinet for fagorganiserte

Alle industriarbeidere får minst 7 kroner mer i timen, og lavtlønte 3,50 i tillegg etter at Fellesforbundet og Norsk Industri ble enige. Ramma for oppgjøret er 5,2 prosent.
Det er flott at Hongkong-konvensjonen endelig er vedtatt, mener Fellesforbundets Mohammad Afzal: - Men nå gjelder det å følge med på at den blir fulgt opp.
- Det er opp til oss lokalt å sørge for at lønnsoppgjøret ender med et godt resultat, sier klubbleder Stian Sagvold på Aker Solutions Verdal.
Operatører i industrien skal lett kunne ta spesialsydde moduler som øker kompetansen. Staten blir med på spleiselaget.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt