Nettverk
08.09.2020
Selskapet Morrow Batteries ønsker å bygge en enorm batterifabrikk på sørlandet.
- Drømmen er at Norge og Norden får en posisjon som «Battery Valley», sier Terje Andersen, administrerende direktør i selskapet Morrow Batteries, som for en tid tilbake lanserte nyheten om at de ønsker å lage en gedigen batterifabrikk på Sørlandet.
På eiersiden i Morrow Batteries står Agder Energi og et selskap eid av Bjørn Rune Gjelsten som heter NOAH. Opprinnelig var Bellona initiativtaker. De har fortsatt en mindre eierandel.
Konsernsjef i Agder Energi, Steffen Syvertsen, sier de har kastet seg inn i dette fordi de har kompetanse på strøm, fordi de har mye vannkraft i Agder og at de gjerne ønsker at den brukes til å produsere noe bærekraftig.
- Vi tror Norge har veldig mange av de fortrinnene som skal til. Planen er å legge til rette for å etablere batteriproduksjon i Norge. EU og bilfabrikantene sier at de nå ønsker å kjøpe batteriene sine fra Europa. Det gir oss en mulighet, sier han.
BILLIG STRØM. Det overordnede målet er å levere batterier til den største industrien i Europa, bilindustrien. Da kan det bli skapt mer enn 2.000 nye arbeidsplasser, ikke medregnet støttenæringer. På veien dit kan andre og mindre batteri-segmenter som maritim, forsvar, verktøy, industri og annet være aktuelt å produsere til.
Terje Andersen har sett på strømpriskartet over Europa og funnet ut at Agder og Sør-Norge er desidert billigst. I tillegg er Sør-Norge strategisk plassert med tanke på logistikk og transport til Europ
Les opprinnelig artikkelPå eiersiden i Morrow Batteries står Agder Energi og et selskap eid av Bjørn Rune Gjelsten som heter NOAH. Opprinnelig var Bellona initiativtaker. De har fortsatt en mindre eierandel.
Konsernsjef i Agder Energi, Steffen Syvertsen, sier de har kastet seg inn i dette fordi de har kompetanse på strøm, fordi de har mye vannkraft i Agder og at de gjerne ønsker at den brukes til å produsere noe bærekraftig.
- Vi tror Norge har veldig mange av de fortrinnene som skal til. Planen er å legge til rette for å etablere batteriproduksjon i Norge. EU og bilfabrikantene sier at de nå ønsker å kjøpe batteriene sine fra Europa. Det gir oss en mulighet, sier han.
BILLIG STRØM. Det overordnede målet er å levere batterier til den største industrien i Europa, bilindustrien. Da kan det bli skapt mer enn 2.000 nye arbeidsplasser, ikke medregnet støttenæringer. På veien dit kan andre og mindre batteri-segmenter som maritim, forsvar, verktøy, industri og annet være aktuelt å produsere til.
Terje Andersen har sett på strømpriskartet over Europa og funnet ut at Agder og Sør-Norge er desidert billigst. I tillegg er Sør-Norge strategisk plassert med tanke på logistikk og transport til Europ