Skolelederen
23.11.2017
Faglederrolle med ansvar for å drive utviklingsarbeid innenfor skolens satsingsområder
Ullern videregående skole ligger i Oslo og er en del av Oslo Cancer Cluster Innovasjonspark -gjennom sitt samarbeid med Radiumhospitalet. Skolen har omtrent 850 elever og 120 ansatte.
På Ullern har de gjort et skille mellom administrativ og pedagogisk ledelse ved at det er ansatt en egen administrasjonssjef som tar seg av drift og økonomi. Det frigjør tid til pedagogisk ledelse for rektor og de andre i ledergruppa. Det kan også nevnes at de har en avdelingsleder for skolens rådgiverteam. Rådgiverne er tett på elevene og har fordelt trinnansvar mellom seg.
Profesjonsutvikling
Assisterende rektor Norhild Joleik og avdelingsleder Eileen Klavenes deltok på Skolelederdagen for å fortelle om mellomlederrollen på sin skole. De la vekt på både profesjonsutvikling sammen med rektor - og profesjonsutvikling sammen med lærerne. - Vi har brukt mye tid sammen som ledelse for å bygge et godt lederteam som tenker skoleutvikling og hvordan skolen skal ledes, fortalte Joleik. En del av skolens visjon er at samarbeid fører til mer læring, og skolens satsingsområder er vurdering for læring, digital
Gå til medietPå Ullern har de gjort et skille mellom administrativ og pedagogisk ledelse ved at det er ansatt en egen administrasjonssjef som tar seg av drift og økonomi. Det frigjør tid til pedagogisk ledelse for rektor og de andre i ledergruppa. Det kan også nevnes at de har en avdelingsleder for skolens rådgiverteam. Rådgiverne er tett på elevene og har fordelt trinnansvar mellom seg.
Profesjonsutvikling
Assisterende rektor Norhild Joleik og avdelingsleder Eileen Klavenes deltok på Skolelederdagen for å fortelle om mellomlederrollen på sin skole. De la vekt på både profesjonsutvikling sammen med rektor - og profesjonsutvikling sammen med lærerne. - Vi har brukt mye tid sammen som ledelse for å bygge et godt lederteam som tenker skoleutvikling og hvordan skolen skal ledes, fortalte Joleik. En del av skolens visjon er at samarbeid fører til mer læring, og skolens satsingsområder er vurdering for læring, digital