AddToAny

Mediene kaster seg over Remas bokstavbytte

Mediene kaster seg over Remas bokstavbytte
Hodeløst mener enkelte. Hva med de etiske retningslinjene spør andre. Leserinteresse, svarer Adresseavisen. Landets største dagligvarekjede har grepet flere mediers interesse de siste dagene.
Mot slutten av uken byttet Rema 1000 ut E med Æ i logoen sin og blant andre Tv2.no, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen, iTromsø, Nordlys og Telemarksavisa har skrevet om bokstavbyttet.

Ingen av de nevnte mediene har fått hull på hva det er Rema driver på med, og viser til både Rema-sjef Ole-Robert Reitan som ifølge Adressa svarer Hæ til endringen. Eller kommunikasjonssjef Mette Fossum-Beyer som først sier hun ikke kjenner til hva som skjer, men etter hvert forteller at noe kommer til å skje 4. januar. Mer om det litt lenger ned i artikkelen.

Hodeløst

Rema er en merkevare mange lesere forholder seg til. Et søk på Facebook viser at endringen i navnet har skapt diskusjoner. Ikke rart da at mediene også kaster seg på. Men ikke alle er like imponert. VG-

Ken Andre Ottesen. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

vaktsjef Ken Andre Ottesen, også kjent som BadesKen i sosiale medier, er blant dem som har reagert på mediene som har skrevet om den nye kampanje uten å ha brakt på det rene hva Rema faktisk skal gjøre. På chat med Journalisten spør han undertegnede om jeg har sett en eneste artikkel hvor noen har funnet svaret på dette. Og, nei, undertegnede har ikke det.

Ottesen skriver videre at han er overrasket over at norske medier skriver om dette, og at det er snakk om hodeløs videreformidling av en matvarekjedes pr-jippo.

- Dette synes jeg er oppsiktsvekkende hodeløst. Hadde det nå enda vært at Rema skifter navn eller noe, men leserne får jo ikke engang vite hva som skjer. Er bare å gratulere Rema med meter på meter med gratisreklame, skriver han.

Ottesen mener at også Journalisten bidrar til markedsføringen ved å skrive om dette.

- De har vel strengt tatt bare skiftet ut E med Æ og holdt kjeft. Og så har norske avisredaksjoner vært så lite flinke at de har videreformidlet det.

Ingen overraskelse

Også ansvarlig redaktør Harald Klungtveit i Filter Nyheter reagerer. På Facebook spør han om:

Harald Klungtveit. Arkivfoto: Martin Huseby Jensen

Har ingen av disse sju redaksjonene retningslinjer som hindrer dette? Eller er det de enkelte journalistene som synes det er stas å havne på lista over lettlurte samarbeidspartnere hos byrået? Hos TV 2 kom forøvrig en teaser om saken til slutt i 21-nyhetene rett før en reklamepause der Rema-kampanjen dominerte. Nordlys bruker bilder tatt av Rema av det de kaller den hemmelige kampanjen.

I tråden til Klungtveit skriver tidligere ansvarlig redaktør Helge Øgrim i Journalisten at han ikke er overrasket over at mediene kaster seg over saken, sånn bortsett fra Stavanger Aftenblad.

- Det er jo litt som Tryggestad (Dag Idar journ. anm.) sier, det letteste vinner ofte. Selv om det er en dødskurs. Fraværet av overraskelse skyldes jo at Nordlys, TV 2, Nettavisen er blant de mest notorisk lettvinte. Aftenbladet bør unngå slikt og har det nok som policy, men alle glipper en gang. De tre mindre lokale kjenner jeg ikke godt nok, men vet jo at ressurser og dels kultur i lokalaviser slipper mye gjennom på nett.

Naturlig å dekke

Nyhetsredaktør Kirsti Husby i Adresseavisen sier til Journalisten at Rema er en viktig aktør å følge for mediehuset.

Nyhetsredaktør Kirsti Husbyi Adresseavisen. Foto: Adresseavisen

Hun understreker at redaksjonen alltid har en høy terskel for å gå inn i saker hvor de kan ende som aktør i noens kampanje. Det er også vurdert denne gangen.

- Det pågår store endringer i dagligvarebransjen i Norge og Rema er en av de ledende aktørene. Da er det naturlig å følge opp en så stor og synlig kampanje i vårt nedslagsfelt som antyder endringer i butikkonseptet, sier Husby.

- Saken har leserinteresse, noe vi også ser før vi skriver om det gjennom diskusjoner i sosiale medier, sier hun og legger til: Vår oppgave som journalister er å belyse hvilke endringer de er i gang med som er av betydning for forbrukerne og for aktørene Rema samhandler med.

- I hvor stor grad føler du dere har lykkes med det?

- Vi opplever at vi ikke er kommet til bunns i det ennå, men får vi svar skal du få lese om det i Adresseavisen og ikke Journalisten.

Husby forteller at de ikke har gått ukritisk inn i profileringskampanjen til Rema og at de også å har snakket med varehandel-ekspert om selve kampanjen og hva det kan bety å tukle med logoen slik dagligvarekjeden nå gjør.

For tidlig

Flere medier har som nevnt skrevet om bokstavbyttet til Rema. Journalisten kontaktet kommunikasjonsdirektør Mette Fossum-Beyer.

Vi spør henne per sms om hun har fem minutter til et kort intervju og presiserer senere at det handler om Ræma. Til svar får vi spørsmål om vi kan vente til 4. januar.

Det er litt tidlig å si noe om det. skriver hun. Vi svarer at Journalisten i grunnen ikke er så interessert i hva Rema skal lansere, men at vi er mest interessert i mediepågangen og ønsker hennes refleksjoner rundt dette. Også dette er fortsatt tidlig.

Foto: Thomas Angermann, Creative Commons.

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt