AddToAny

- Mediene er for trege, har for dårlige løsninger og for dårlig journalistikk

- Mediene er for trege, har for dårlige løsninger og for dårlig journalistikk
BERGEN (Journalisten): Den kraftsalven ga Hilde Sandvik til norske medieledere. Glenn Slydal Johansen kl. 13:47 Oppdatert: 11. mai 2016 kl.
14:11

- Vi har vært altfor sene, har hatt for dårlige tekniske løsninger og journalistikken er for dårlig. Det høres dramatisk ut, men det er tilfellet.

Det sa Bergens Tidenes tidligere kulturredaktør Hilde Sandvik under Medielederkonferansen onsdag. Hun reagerer på at medieledere ikke snakker mer om identitet og relasjonsbygging.

- Vi synes ofte ofte å ha glemt at det aller viktigste i samfunnsoppdraget er å bygge samfunn, til og med være lim i samfunnet. Vi driver ikke i distribusjonsbusinnessen lenger. Vi driver identetsindustri.

God eller samfunnsbygger

Overfor Journalisten utdyper Sandvik som nylig ble valgt til styremedlem i Amedia synet sitt.

- Skal man utløse betalingsviljen, må man enten være eksepsjonelt god - eller man må bygge på identiteten, skape samfunn folk har lyst til å være en del av - eller begge deler. Jeg mener mediebransjen har undervurdert hvor viktig relasjonsbygging og lojalitet er, sier Sandvik.

- Det har vært en saying i bransjen at unge ikke er lojale, det har gjort at vi også har undervurdert hvor viktig det er med tekniske løsninger som fungerer.

- Jeg kommer ikke på ett revolusjonerende produkt som springer ut av brukertilpasning. Hadde folk på Henry Fords tid blitt spurt om hva de ville ha, ville de ha svart en raskere hest. Og det var ingen som etterspurte Apple.

Manglet selvtillit

- Mener du at bransjen mangler kreativitet?

- Ja, vi mangler kreativitet. Kanskje har vi først og fremst manglet selvtillit. Vi har latt oss styre av omstendighetene og ikke satt oss selv i førersetet, og dermed tillatt for mye likegyldighet på veien.

- Det begås fryktelig mye bra journalistikk. Kanskje bedre enn noen gang. Men mediehusene har ikke tatt vår egen plass og posisjon alvorlig nok tidlig nok.

- Hva må mediene gjøre?

- Aldri tro at folk kommer til oss fordi vi er en sterk merkevare. Vi må styrke relasjonene hver dag. Den fornyede interessen for nyhetsbrevet og styrkingen av podkast er eksempel på medier som synes å treffe. Leserne må oppleve at noen er der på vegne av dem.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Innskrenker Resetts muligheter. Redaktørforeningen burde være mer bekymret for ytringsklimaet en anonym kritikk av landets mektigste mennesker.
Journalisten 20.02.2020
Svarer på kritikk. I Journalisten fredag 14. februar kritiserer Dan Hagen NRKs plan for klimajournalistikken. Han bruker begreper som propaganda, panikk, autoritær, ensidig og fundamentalistisk.
Journalisten 20.02.2020
Voldsom mobilisering. Facebook-gruppen «Folkeopprøret mot folkeopprøret mot klimahysteriet» har fått over 30.000 medlemmer på én dag. Det begynte med Facebook-gruppen «Folkeopprøret mot klimahysteriet.», som ble opprettet 7. februar.
Journalisten 20.02.2020
Noen mener vi driver med skremselspropaganda når vi skriver om klimakrisen. Det hadde nesten vært bedre om det var sant.
Journalisten 20.02.2020
Nå kan «Are Peder Johnsrud» få gjennomslag hos presseforbundet.
Journalisten 20.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt