AddToAny

- Mediene er for trege, har for dårlige løsninger og for dårlig journalistikk

- Mediene er for trege, har for dårlige løsninger og for dårlig journalistikk
BERGEN (Journalisten): Den kraftsalven ga Hilde Sandvik til norske medieledere. Glenn Slydal Johansen kl. 13:47 Oppdatert: 11. mai 2016 kl.
14:11

- Vi har vært altfor sene, har hatt for dårlige tekniske løsninger og journalistikken er for dårlig. Det høres dramatisk ut, men det er tilfellet.

Det sa Bergens Tidenes tidligere kulturredaktør Hilde Sandvik under Medielederkonferansen onsdag. Hun reagerer på at medieledere ikke snakker mer om identitet og relasjonsbygging.

- Vi synes ofte ofte å ha glemt at det aller viktigste i samfunnsoppdraget er å bygge samfunn, til og med være lim i samfunnet. Vi driver ikke i distribusjonsbusinnessen lenger. Vi driver identetsindustri.

God eller samfunnsbygger

Overfor Journalisten utdyper Sandvik som nylig ble valgt til styremedlem i Amedia synet sitt.

- Skal man utløse betalingsviljen, må man enten være eksepsjonelt god - eller man må bygge på identiteten, skape samfunn folk har lyst til å være en del av - eller begge deler. Jeg mener mediebransjen har undervurdert hvor viktig relasjonsbygging og lojalitet er, sier Sandvik.

- Det har vært en saying i bransjen at unge ikke er lojale, det har gjort at vi også har undervurdert hvor viktig det er med tekniske løsninger som fungerer.

- Jeg kommer ikke på ett revolusjonerende produkt som springer ut av brukertilpasning. Hadde folk på Henry Fords tid blitt spurt om hva de ville ha, ville de ha svart en raskere hest. Og det var ingen som etterspurte Apple.

Manglet selvtillit

- Mener du at bransjen mangler kreativitet?

- Ja, vi mangler kreativitet. Kanskje har vi først og fremst manglet selvtillit. Vi har latt oss styre av omstendighetene og ikke satt oss selv i førersetet, og dermed tillatt for mye likegyldighet på veien.

- Det begås fryktelig mye bra journalistikk. Kanskje bedre enn noen gang. Men mediehusene har ikke tatt vår egen plass og posisjon alvorlig nok tidlig nok.

- Hva må mediene gjøre?

- Aldri tro at folk kommer til oss fordi vi er en sterk merkevare. Vi må styrke relasjonene hver dag. Den fornyede interessen for nyhetsbrevet og styrkingen av podkast er eksempel på medier som synes å treffe. Leserne må oppleve at noen er der på vegne av dem.

Interessert i medienyheter? Lik Journalisten.no på Facebook og få nyhetene i strømmen din:

Les mer

Flere saker fra Journalisten

Spalten uttrykker skribentens egne synspunkter. «Gidske Olivia Anderson var ikke et ønsket barn.» Slik starter Alf Ole Ask og Elin Sørsdahls bok ...
Journalisten 28.09.2023
Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi ...
Journalisten 27.09.2023
Document brøt Vær varsom-plakatens punkt 4.3 om å vise respekt for menneskers egenart og etnisitet.
Journalisten 27.09.2023
Avisa Norge IDAG ble felt av Pressens Faglige Utvalg (PFU) da utvalget behandlet to klager mot samme artikkel i avisa under møtet onsdag 27. ...
Journalisten 27.09.2023
Avisa Nordland gikk fri i Pressens Faglige Utvalg (PFU) onsdag, etter å ha bli klaget inn av tre medlemmer av Rødt Bodø.
Journalisten 27.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt