Skolelederen
21.11.2018
- Skolene har gjennom Læringsmiljøprosjektet fått kunnskap om og veiledning i hvordan avdekke og stoppe mobbing. Sammen med PPT-tjenesten har skoleeiere og lærere jobbet godt og systematisk med forskningsbasert kunnskap om hva som virker i arbeidet med mobbing og utvikling av et godt læringsmiljø, sier prosjektleder Janne Støen.
Utgangspunktet for Læringsmiljøprosjektet var statens bekymring over de vedvarende høye mobbetallene ved mange norske skoler, slik det blant annet framkommer gjennom den årlige Elevundersøkelsen. Utdanningsdirektoratet fikk i oppdrag fra Kunnskapsdepartementet å utvikle et tiltak rettet mot skolene som hadde hatt høye mobbetall over tid. Direktoratet har det overordnede ansvaret for Læringsmiljøprosjektet mens Læringsmiljøsenteret har ansvar for veiledningen i skoler og barnehager. Det faglige innholdet i prosjektet er utviklet i et tett samarbeid mellom direktoratet og Læringsmiljøsenteret.
Kraftig nedgang - og det varer
Læringsmiljøsenteret har siden prosjektet startet i 2013 gitt faglig veiledning til 103 skoler i 43 kommuner for å bekjempe mobbing. I pulje 4 som startet i høst er ytterligere 17 kommuner med 37 skoler og 16 barnehager med. Rapporten om prosjektets tre første puljer er utarbeidet av NTNU. Den viser at samtlige skoler kan vise til betydelig nedgang i tilfeller av mobbing. I tillegg til at rapporten viser stor nedgang i mobbetilfeller hos samtlige skoler, er det også god langtidseffekt å vise til.
- Tre år etter at den første puljen med skoler var ferdig med prosjektet er det fortsatt reduksjon i antall mobbetilfeller, opplyser prosjektleder Janne Støen. - Dette viser at skoleeiere, PPT og alle involverte også jobber godt for å forebygge mobbing. Til sammen er det mange elever som har fått en tryggere og bedre skolehverdag.
Rapporten viser blant annet markant reduksjon i mobbing på rundt 8
Gå til medietKraftig nedgang - og det varer
Læringsmiljøsenteret har siden prosjektet startet i 2013 gitt faglig veiledning til 103 skoler i 43 kommuner for å bekjempe mobbing. I pulje 4 som startet i høst er ytterligere 17 kommuner med 37 skoler og 16 barnehager med. Rapporten om prosjektets tre første puljer er utarbeidet av NTNU. Den viser at samtlige skoler kan vise til betydelig nedgang i tilfeller av mobbing. I tillegg til at rapporten viser stor nedgang i mobbetilfeller hos samtlige skoler, er det også god langtidseffekt å vise til.
- Tre år etter at den første puljen med skoler var ferdig med prosjektet er det fortsatt reduksjon i antall mobbetilfeller, opplyser prosjektleder Janne Støen. - Dette viser at skoleeiere, PPT og alle involverte også jobber godt for å forebygge mobbing. Til sammen er det mange elever som har fått en tryggere og bedre skolehverdag.
Rapporten viser blant annet markant reduksjon i mobbing på rundt 8