NJF-magasinet
28.04.2021
19 av om lag 120 ansatte i Mantena på Marienborg i Trondheim blir etter all sannsynlighet overtallige i løpet av de neste to årene. De ansatte håper nytt arbeid skal begrense antallet oppsigelser.
Torbjørn Støre leder Statsbanenes Verkstedforening Trondheim, som er den lokale avdelingen til Norsk Jernbaneforbund (NJF). Han håper det ikke blir så mange som 19 som må gå.
- De første får oppsigelsen 1. april, mens de siste vil være med oss fram til neste sommer. Vi håper det skal være mulig å få tallet ned gjennom tilført arbeid og naturlig avgang. Men uansett er det en vanskelig tid for dem som står oppe i det og som må leve med usikkerheten, sier Støre.
- Mot all fornuft
Han konstaterer at årsaken til noen av oppsigelsene ligger utenfor det både verkstedet og togoperatørene har mulighet til å bestemme.
Bane Nor, som ikke har noe direkte med verken togvedlikehold eller togdriften, og heller ikke eier togene, står som eier av de fysiske verkstedene. Og Bane Nor bestemmer både leiepris og hvor verkstedene skal ligge.
Det første er årsaken til at fem stillinger forsvinner snart. På grunn av leiekostnader har Mantena funnet ut at det blir billigere å ha vedlikeholdet av blant annet elektrokomponentene på verkstedet i Gror
Les opprinnelig artikkel- De første får oppsigelsen 1. april, mens de siste vil være med oss fram til neste sommer. Vi håper det skal være mulig å få tallet ned gjennom tilført arbeid og naturlig avgang. Men uansett er det en vanskelig tid for dem som står oppe i det og som må leve med usikkerheten, sier Støre.
- Mot all fornuft
Han konstaterer at årsaken til noen av oppsigelsene ligger utenfor det både verkstedet og togoperatørene har mulighet til å bestemme.
Bane Nor, som ikke har noe direkte med verken togvedlikehold eller togdriften, og heller ikke eier togene, står som eier av de fysiske verkstedene. Og Bane Nor bestemmer både leiepris og hvor verkstedene skal ligge.
Det første er årsaken til at fem stillinger forsvinner snart. På grunn av leiekostnader har Mantena funnet ut at det blir billigere å ha vedlikeholdet av blant annet elektrokomponentene på verkstedet i Gror