Skolelederen
17.08.2017
Det er ingen grunn til å vente! De fleste elever, lærere og rektorer imøteser mer dybdelæring så snart som overhodet mulig. Den stadige hoppingen fra fag til fag, mellom temaer uten sammenheng, kveler naturlig læringslyst og motivasjon. Ludvigsenutvalget har uttalt seg om denne problematikken, og vi er enige. Vi tok plass i klasse 9B for å ta tempen, og utfordringen er opplagt!
... Nå håper vi at alle gjør seg klare til et nasjonalt løft. Pugg til fem - glem! Husker du hva du lærte som 10-åring?
For en tid siden var vi på et seminar om de elevene som faller ut av skolen.
En av foredragsholderne spurte oss hva vi husket fra skolen da vi var 10 år. Det som kom av tilbakemeldinger, var ting folk hadde opplevd i friminutt, og ingen var helt sikre på om det faktisk var i akkurat det året det hendte. Minner fra ting som hadde skjedd utenfor skolen derimot, var det mange som hadde. En av oss satt ved siden av en kollega som visket til meg «Jeg husker hva vi lærte på skolen. Vi hadde om vikinger. Jeg kan fortsatt store deler av Trymskvida utenat».
Da seminaret var over, snakket vi videre om dette, og det kom fram at hun hadde en masse kunnskap om vikingetiden, om norrøn mytologi, om klesdrakter og utskjæringer, om sagaer og byggeskikk, om båter, sanger og konger. Det var bred kunnskap som satt, og hun husket også hva de lærte i 5. klasse, da Egypt var tema.
Vi spurte videre om hun hadde gjort seg noen tanker om hvorfor hun husket dette, og hun svarte: «På skolen min organiserte de skoledagen litt annerledes. Vi hadde tverrfaglige temaer som ble organisert i bolker. Så da vi hadde om vikinger, hadde vi om dette i alle fag. I tillegg hadde vi to timer hver dag hvor vi virkelig fordypet oss i emnet».
De elevene vi tar imot på 1. trinn i august i år, skal jobbe og være samfunnsborgere i 2037. Ludvigsenutvalget poengterer i NOU 2015:8 at det vi i framtiden vil trenge i utdanning, samfunns- og arbeidsliv er:
• fagspesifikk kompetanse • kompetanse i å lære • kompetanse i å utforske og skape • kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta.
Dette er fagovergripende kompetanse som må ligge over alle fagene og over det fagspesifikke. Vi ser at vi trenger å gå enda mer i dybden i fagene og jobbe mer tverrfaglig. I skolen må man lære ferdigheter og opparbeide seg en helhetlig kompetanse, med vekt på forståelse og evne til kritisk tenking man kan bruke videre i samfunns- og arbeidsliv.
I
Gå til medietFor en tid siden var vi på et seminar om de elevene som faller ut av skolen.
En av foredragsholderne spurte oss hva vi husket fra skolen da vi var 10 år. Det som kom av tilbakemeldinger, var ting folk hadde opplevd i friminutt, og ingen var helt sikre på om det faktisk var i akkurat det året det hendte. Minner fra ting som hadde skjedd utenfor skolen derimot, var det mange som hadde. En av oss satt ved siden av en kollega som visket til meg «Jeg husker hva vi lærte på skolen. Vi hadde om vikinger. Jeg kan fortsatt store deler av Trymskvida utenat».
Da seminaret var over, snakket vi videre om dette, og det kom fram at hun hadde en masse kunnskap om vikingetiden, om norrøn mytologi, om klesdrakter og utskjæringer, om sagaer og byggeskikk, om båter, sanger og konger. Det var bred kunnskap som satt, og hun husket også hva de lærte i 5. klasse, da Egypt var tema.
Vi spurte videre om hun hadde gjort seg noen tanker om hvorfor hun husket dette, og hun svarte: «På skolen min organiserte de skoledagen litt annerledes. Vi hadde tverrfaglige temaer som ble organisert i bolker. Så da vi hadde om vikinger, hadde vi om dette i alle fag. I tillegg hadde vi to timer hver dag hvor vi virkelig fordypet oss i emnet».
De elevene vi tar imot på 1. trinn i august i år, skal jobbe og være samfunnsborgere i 2037. Ludvigsenutvalget poengterer i NOU 2015:8 at det vi i framtiden vil trenge i utdanning, samfunns- og arbeidsliv er:
• fagspesifikk kompetanse • kompetanse i å lære • kompetanse i å utforske og skape • kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta.
Dette er fagovergripende kompetanse som må ligge over alle fagene og over det fagspesifikke. Vi ser at vi trenger å gå enda mer i dybden i fagene og jobbe mer tverrfaglig. I skolen må man lære ferdigheter og opparbeide seg en helhetlig kompetanse, med vekt på forståelse og evne til kritisk tenking man kan bruke videre i samfunns- og arbeidsliv.
I