AddToAny

Må vi skynde oss så langsomt?

Må vi skynde oss så langsomt?
Det er ingen grunn til å vente! De fleste elever, lærere og rektorer imøteser mer dybdelæring så snart som overhodet mulig. Den stadige hoppingen fra fag til fag, mellom temaer uten sammenheng, kveler naturlig læringslyst og motivasjon. Ludvigsenutvalget har uttalt seg om denne problematikken, og vi er enige. Vi tok plass i klasse 9B for å ta tempen, og utfordringen er opplagt!
... Nå håper vi at alle gjør seg klare til et nasjonalt løft. Pugg til fem - glem! Husker du hva du lærte som 10-åring?
For en tid siden var vi på et seminar om de elevene som faller ut av skolen.
En av foredragsholderne spurte oss hva vi husket fra skolen da vi var 10 år. Det som kom av tilbakemeldinger, var ting folk hadde opplevd i friminutt, og ingen var helt sikre på om det faktisk var i akkurat det året det hendte. Minner fra ting som hadde skjedd utenfor skolen derimot, var det mange som hadde. En av oss satt ved siden av en kollega som visket til meg «Jeg husker hva vi lærte på skolen. Vi hadde om vikinger. Jeg kan fortsatt store deler av Trymskvida utenat».
Da seminaret var over, snakket vi videre om dette, og det kom fram at hun hadde en masse kunnskap om vikingetiden, om norrøn mytologi, om klesdrakter og utskjæringer, om sagaer og byggeskikk, om båter, sanger og konger. Det var bred kunnskap som satt, og hun husket også hva de lærte i 5. klasse, da Egypt var tema.
Vi spurte videre om hun hadde gjort seg noen tanker om hvorfor hun husket dette, og hun svarte: «På skolen min organiserte de skoledagen litt annerledes. Vi hadde tverrfaglige temaer som ble organisert i bolker. Så da vi hadde om vikinger, hadde vi om dette i alle fag. I tillegg hadde vi to timer hver dag hvor vi virkelig fordypet oss i emnet».
De elevene vi tar imot på 1. trinn i august i år, skal jobbe og være samfunnsborgere i 2037. Ludvigsenutvalget poengterer i NOU 2015:8 at det vi i framtiden vil trenge i utdanning, samfunns- og arbeidsliv er:
• fagspesifikk kompetanse • kompetanse i å lære • kompetanse i å utforske og skape • kompetanse i å kommunisere, samhandle og delta.
Dette er fagovergripende kompetanse som må ligge over alle fagene og over det fagspesifikke. Vi ser at vi trenger å gå enda mer i dybden i fagene og jobbe mer tverrfaglig. I skolen må man lære ferdigheter og opparbeide seg en helhetlig kompetanse, med vekt på forståelse og evne til kritisk tenking man kan bruke videre i samfunns- og arbeidsliv.
I
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt