journalist
Den 13 år gamle jenta er blitt taus. Maria sitter i samtale med en miljøarbeider som snakker og snakker. En tolk oversetter mellom de to.
Karianne: ja, også har Maria sagt - jeg tror bare jeg leser opp - at hun ønsker seg venner ifra fotballgruppa, og det er jo riktig at det har hun jo allerede fått.
Tolk: [tolker]
Maria (via tolken): mm
Karianne: mm, og det syns du er greit, Maria, du har det bra med de vennene nå?
Maria: ja (nesten uhørlig)
Hun kom til Norge helt alene for å søke asyl. Nå skal en miljøarbeider finne ut det meste om henne - hva hun ønsker seg og hvordan myndighetene best kan legge til rette for at hun får det bra i det nye landet.
Men statens kvinne lytter egentlig ikke til det hun har å si. Karianne følger slavisk punktene i skjemaet hun er blitt bedt om å fylle ut. Hun stiller ingen åpne spørsmål for å finne ut om Maria egentlig har det så bra med de nye vennene.
- Det er noe som går ordentlig galt i disse samtalene. Det ser ut til at det blir viktigere for miljøarbeideren å oppfylle kravene i skjemaene enn å lytte til barnet, sier samtaleforsker Irmelin Kjelaas, som har tatt doktorgrad om hvordan miljøarbeidere snakker med barn.
Hun jobber ved Høgskolen i Sørøst-Norge og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).
Den første som spør
De er enslige mindreårige under 15 år, barna som kommer til Norge uten foreldre eller andre som kan passe på dem. Mange har vært gjennom en lang reise, ofte med skremmende opplevelser. Så blir de plassert på et omsorgssenter.
Den første som spør hvordan de har det, er ofte en miljøarbeider via en tolk.
Nettopp noen av disse første formelle samtalene har Kjelaas undersøkt. Hun har vært flue på veggen i åtte samtaler der miljøarbeidere bruker skjemaer for å få svar på hvem barnet er og hva det trenger.
Flere forskere har pekt på at barn ikke blir godt nok hørt i møte med det offentlige, blant annet barnevernet. Men det er uvanlig å gå inn i samtalene og se på hvordan det skjer.
Kan noen sove med meg?
Familie og oppvekst, identitet og sosialt nettverk, fysisk og psykisk helse, språk, kultur, skole, f