Våre Veger
21.05.2020
De ser ut som en fotgjengerovergang, men bilene har likevel ikke vikeplikt. Dessuten mangler de fotgjengerskilt og sebrastriper. Ikke rart at brukerne opplever det som utrygt og vanskelig å bruke såkalte tilrettelagte kryssinger.
Nå har Transportøkonomisk Institutt (TØI) på oppdrag fra Statens vegvesen laget en rapport om disse tilrettelagte krysningene. Etaten har fått tilbakemeldinger om at brukerne ikke opplever overgangene som intuitive og inkluderende, og at de rett og slett fungerer som en barriere for enkelte trafikantgrupper.
Fram til i dag har det vært lite dokumentert kunnskap om tilrettelagte kryssinger, både når det gjelder praksis for hvor de brukes og hvordan de fungerer for ulike trafikantene. TØI-forskerne har som grunnlag for rapporten både sett på dagens praksis, gjort videoobservasjoner på aktuelle steder, foretatt vegkantundersøkelser med brukere av kryssingene, samt intervjuet fokusgrupper blant brukerne, som eldre, svaksynte, foreldre og bilførere.
Hvor brukes tilrettelagte kryssinger
Tilrettelagte kryssinger er i dag i bruk på 53 steder rundt om i landet, på steder hvor gangfelt ikke er anbefalt. De har ikke sebrastriper og de kjørende på vegen har ikke vikeplikt for fotgjengere. Tilretteleggingen består som regel i nedsenket kantstein og det kan være en deleøy (refuge) på vegen.
Hensikt
Gå til medietFram til i dag har det vært lite dokumentert kunnskap om tilrettelagte kryssinger, både når det gjelder praksis for hvor de brukes og hvordan de fungerer for ulike trafikantene. TØI-forskerne har som grunnlag for rapporten både sett på dagens praksis, gjort videoobservasjoner på aktuelle steder, foretatt vegkantundersøkelser med brukere av kryssingene, samt intervjuet fokusgrupper blant brukerne, som eldre, svaksynte, foreldre og bilførere.
Hvor brukes tilrettelagte kryssinger
Tilrettelagte kryssinger er i dag i bruk på 53 steder rundt om i landet, på steder hvor gangfelt ikke er anbefalt. De har ikke sebrastriper og de kjørende på vegen har ikke vikeplikt for fotgjengere. Tilretteleggingen består som regel i nedsenket kantstein og det kan være en deleøy (refuge) på vegen.
Hensikt