AddToAny

Livsfarlig trygghetsfølelse eller billig sikkerhetstiltak?

Livsfarlig trygghetsfølelse eller billig sikkerhetstiltak?
De ser ut som en fotgjengerovergang, men bilene har likevel ikke vikeplikt. Dessuten mangler de fotgjengerskilt og sebrastriper. Ikke rart at brukerne opplever det som utrygt og vanskelig å bruke såkalte tilrettelagte kryssinger.
Nå har Transportøkonomisk Institutt (TØI) på oppdrag fra Statens vegvesen laget en rapport om disse tilrettelagte krysningene. Etaten har fått tilbakemeldinger om at brukerne ikke opplever overgangene som intuitive og inkluderende, og at de rett og slett fungerer som en barriere for enkelte trafikantgrupper.
Fram til i dag har det vært lite dokumentert kunnskap om tilrettelagte kryssinger, både når det gjelder praksis for hvor de brukes og hvordan de fungerer for ulike trafikantene. TØI-forskerne har som grunnlag for rapporten både sett på dagens praksis, gjort videoobservasjoner på aktuelle steder, foretatt vegkantundersøkelser med brukere av kryssingene, samt intervjuet fokusgrupper blant brukerne, som eldre, svaksynte, foreldre og bilførere.

Hvor brukes tilrettelagte kryssinger
Tilrettelagte kryssinger er i dag i bruk på 53 steder rundt om i landet, på steder hvor gangfelt ikke er anbefalt. De har ikke sebrastriper og de kjørende på vegen har ikke vikeplikt for fotgjengere. Tilretteleggingen består som regel i nedsenket kantstein og det kan være en deleøy (refuge) på vegen.
Hensikt
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt