Aarset jobber som informasjonsansvarlig og lektor i markedsføring ved universitetsskolen Charlottenlund videregående, og har jobbet som lærer i seks år. Fra 2012-2014 tok han PPU (praktisk pedagogisk utdanning) ved NTNU. Aarset etterspør at lærerstudentene forberedes grundigere på kontaktlærerrollen.
- Det er skrevet både mastergrader, doktorgrader, artikler og kronikker om det såkalte «praksisjokket» og hvor mye frafall det er av nyutdannede lærere. Likevel virker det som om ingen har forstått at dette dreier seg om noe som ser ut til å være et betydelig hull i lærerutdannelsen, sier han.
Testet studentene
Som del av et FoU-prosjekt i universitetsskolene gjennomførte Aarset i 2016 en enkel kvantitativ studie for å undersøke hvor fornøyde nyutdannede lærere var med opplæringen de fikk rundt kontaktlærerrollen. Resultatet var verre enn fryktet, sier han. Undersøkelsen viser at lærerutdannelsen i liten (ingen) grad forbereder studentene på jobben som kontaktlærer.
I spørsmålet om i hvor stor grad studenten føler lærerutdanningen har bidratt til å forberede dem til jobben som kontaktlærer, sier hele 77 prosent at det er i liten, eller svært liten grad. 60 prosent opplever kontaktlærerjobben som utfordrende eller svært utfordrende. 90 prosent opplever jobben som mer krevende enn forventet.
- Av 53 kompetansemål på PPU er det ingen som dreier seg om kontaktlære