Bok og bibliotek
30.11.2017
Leksehjelpen på Torshov bibliotek er en vinn-vinn for alle parter. Her får barna leseglede mens de gjør lekser og det skapes nye og uventede møteplasser.
Hver mandag fra klokken16-18 i skoleåret samler rundt 30-40 barn og deres foreldre seg til leksehjelp. I tillegg stiller rundt fem frivillige for å hjelpe barna med leksene.
Journalisten og fotografen var med på leksehjelpen en mandag i begynnelsen av november og det gikk ikke lang tid før vi ble bedt om hjelp til et mattestykke eller å hente saft til et barn som var tørst. Barna som er på leksehjelpen er nemlig vant til at alle de voksne som er tilstede bidrar så godt de kan. Stikkordet her er frivillighet, for alle de voksne som stiller som leksehjelpere er frivillige og i mange tilfeller er de pensjonister som ønsker å være med å bidra til et meningsfylt prosjekt i nærmiljøet. Fremover er planen at barnebibliotekaren skal lese for barna i en time før leksehjelpen starter.
- Litteratur skaper engasjement og empati, gir kunnskap og - ikke minst - utvikler språket. Derfor prioriterer vi litteraturformidling til barn gjennom klassebesøk, sier avdelingsleder Ingvil Falch ved Torshov bibliotek. Hun opplyser at de har over 300 klassebesøk i året.
Hjelper med alt
Leksehjelpen er sentralt i dette bildet. En av leksehjelperne er Atle Seierstad, en pensjonert matematikkprofessor fra Universitet i Oslo. Han koordinerer de frivillige og har holdt på med leksehjelp i de fire årene tiltaket har eksistert ved Torshov bibliotek. Seierstad avviser at han kun blir spurt om hjelp i matte.
- Jeg blir spurt om å hjelpe til me
Gå til medietJournalisten og fotografen var med på leksehjelpen en mandag i begynnelsen av november og det gikk ikke lang tid før vi ble bedt om hjelp til et mattestykke eller å hente saft til et barn som var tørst. Barna som er på leksehjelpen er nemlig vant til at alle de voksne som er tilstede bidrar så godt de kan. Stikkordet her er frivillighet, for alle de voksne som stiller som leksehjelpere er frivillige og i mange tilfeller er de pensjonister som ønsker å være med å bidra til et meningsfylt prosjekt i nærmiljøet. Fremover er planen at barnebibliotekaren skal lese for barna i en time før leksehjelpen starter.
- Litteratur skaper engasjement og empati, gir kunnskap og - ikke minst - utvikler språket. Derfor prioriterer vi litteraturformidling til barn gjennom klassebesøk, sier avdelingsleder Ingvil Falch ved Torshov bibliotek. Hun opplyser at de har over 300 klassebesøk i året.
Hjelper med alt
Leksehjelpen er sentralt i dette bildet. En av leksehjelperne er Atle Seierstad, en pensjonert matematikkprofessor fra Universitet i Oslo. Han koordinerer de frivillige og har holdt på med leksehjelp i de fire årene tiltaket har eksistert ved Torshov bibliotek. Seierstad avviser at han kun blir spurt om hjelp i matte.
- Jeg blir spurt om å hjelpe til me