Skolelederen
24.08.2018
Hvordan påvirkes betydningen av ledelse, lederskap og intern kultur når organisasjoner må bli mer fleksible?
Den raske forandringstakten som skjer i ulike virksomheter, og i samfunnet, stiller nye krav til hvordan vi forholder oss og håndterer endringene. Nedenfor vil jeg løfte fram fire perspektiv eller viktige områder; organisasjonsform, ledelse, lederskap og kultur - og mitt syn på hvordan de påvirkes.
Enhver virksomhet har valgt å organisere seg på en eller annen måte. Vanligvis henger organisasjonsformen sammen med organisasjonens størrelse, dens virksomhet og kundekrav. Eksempel på organisasjonsformer kan være enkelt adhokrati (en teambasert, oppgaveorientert prosjektorganisasjon), entreprenør-organisering, maskinbyråkrati, profesjonelt byråkrati, matriseorganisasjon og komplekst adhokrati - alle med sine kjennetegn og spesielle strukturer.
Mange virksomheter møtes av økende og nye kundekrav, økt konkurranse fra gamle og nye aktører - og et ønske om å få det som er bestilt og etterspurt raskt. Det er små muligheter til å drive store utviklingssatsinger uten å forstå hva kunden vil ha. En tett dialog med denne blir viktigere, og kunden blir en del av kravsmaskineriet.
Mer fleksibilitet
Dette fører til at organisasjonen må bli mer fleksibel, produkter og tjenester må tilpasses bedre. Kundedialogen flyttes nærmer utviklingen, og beslutninger flyttes fra lederrommet til de som har best forståelse i de aktuelle beslutningene.
Med høye krav til dynamisk kompetanse, kort beslutningsvei og stadig forandring av kravene,
Gå til medietEnhver virksomhet har valgt å organisere seg på en eller annen måte. Vanligvis henger organisasjonsformen sammen med organisasjonens størrelse, dens virksomhet og kundekrav. Eksempel på organisasjonsformer kan være enkelt adhokrati (en teambasert, oppgaveorientert prosjektorganisasjon), entreprenør-organisering, maskinbyråkrati, profesjonelt byråkrati, matriseorganisasjon og komplekst adhokrati - alle med sine kjennetegn og spesielle strukturer.
Mange virksomheter møtes av økende og nye kundekrav, økt konkurranse fra gamle og nye aktører - og et ønske om å få det som er bestilt og etterspurt raskt. Det er små muligheter til å drive store utviklingssatsinger uten å forstå hva kunden vil ha. En tett dialog med denne blir viktigere, og kunden blir en del av kravsmaskineriet.
Mer fleksibilitet
Dette fører til at organisasjonen må bli mer fleksibel, produkter og tjenester må tilpasses bedre. Kundedialogen flyttes nærmer utviklingen, og beslutninger flyttes fra lederrommet til de som har best forståelse i de aktuelle beslutningene.
Med høye krav til dynamisk kompetanse, kort beslutningsvei og stadig forandring av kravene,