Skolelederen
25.02.2020
- I tenke-skolen ser alle på seg selv som både lærende og som ledere, og alle er ansvarlige for sin egen læring og undervisning. Lederen må sørge for at alle lærerne blir engasjerte i læringsopplevelser med kvalitet, sier rektor Dr Kulvarn Atwal.
Kan du hete «head teacher» uten å undervise? undrer rektor Dr. Kulvarn Atwal ved Highlands Primary School øst i London. Her har han, og alle lederne på skolen, undervisning knyttet til sine stillinger. Selv liker Atwal å titulere seg Head Learning Leader. Ledergruppa ved skolen kaller seg Learning Leaders. De skal være rollemodeller for lærernes læring og ha innsikt i de pedagogiske utfordringene som lærerne har.
Vi besøkte den samme skolen for fire år siden og ble mektig imponert. Skolen er en såkalt UNICEF - Rights Respecting School, og dette synes å prege hele skolemiljøet. - At vi er en skole som skal respektere barns rettigheter betyr at vi skal gjøre alle elever i stand til å utvikle sine talenter og evner slik at de kan utvikle sitt potensiale som verdensborgere, sa rektor den gangen. Og du merker virkelig at det er en spesiell og hyggelig atmosfære når du besøker denne skolen.
Rektor Atwal har oppfordret foresatte om å følge barna til skolen om morgenen. Han er ute og møter dem så ofte han har anledning. Slår av en prat med både barn og foreldre. Vi fikk være med en slik morgen. Det så ut til at alle var fornøyde med å bli møtt og ønsket velkommen. Det var også en fin anledning til å få i gang noen uformelle samtaler.
Atwal er opptatt av at elevene skal være «læringsklare» når timen starter - slik at læreren ikke må bruke unødig tid på å få dem til å komme til ro og finne fram rett materiell. Han følger oss innom flere klasser. Det fungerer faktisk slik; også der l
Gå til medietVi besøkte den samme skolen for fire år siden og ble mektig imponert. Skolen er en såkalt UNICEF - Rights Respecting School, og dette synes å prege hele skolemiljøet. - At vi er en skole som skal respektere barns rettigheter betyr at vi skal gjøre alle elever i stand til å utvikle sine talenter og evner slik at de kan utvikle sitt potensiale som verdensborgere, sa rektor den gangen. Og du merker virkelig at det er en spesiell og hyggelig atmosfære når du besøker denne skolen.
Rektor Atwal har oppfordret foresatte om å følge barna til skolen om morgenen. Han er ute og møter dem så ofte han har anledning. Slår av en prat med både barn og foreldre. Vi fikk være med en slik morgen. Det så ut til at alle var fornøyde med å bli møtt og ønsket velkommen. Det var også en fin anledning til å få i gang noen uformelle samtaler.
Atwal er opptatt av at elevene skal være «læringsklare» når timen starter - slik at læreren ikke må bruke unødig tid på å få dem til å komme til ro og finne fram rett materiell. Han følger oss innom flere klasser. Det fungerer faktisk slik; også der l