Skolelederen
17.08.2017
Hvordan håndteres det økte mangfoldet i norsk skole? Hvilke verdier legges til grunn for valg og prioriteringer? Hvordan lede i en flerkulturell skole der alle skal leve og lære sammen?
- Norske skoler blir mer og mer mangfoldige, samtidig som dette mangfoldet stadig er gjenstand for samfunnsmessig debatt og diskusjon. Det er skrevet en del om hvordan opplæringen på best mulig måte kan tilpasses for gruppen flerspråklige elever. Hvordan det kan ledes for at alle skal leve og lære sammen i en flerkulturell skole, finnes det mindre litteratur om, sier seniorforsker Gunn Vedøy. Hun er ansatt ved IRIS (International Research Insitute of Stavanger) og har nylig gitt ut boka Ledelse i og av flerkulturelle skoler.
Boka gir et omfattende bilde av temaet - med teoretiske innganger til ledelsesoppgavene, drøfting av verdier og etiske begrunnelser for arbeid med mangfold, bilder fra skolehverdagen og forskjellige skolekulturer og skolen i samfunnet.
- Min erfaring er at skolefolk ønsker å gjøre en god jobb, og de gjør så godt de kan. De er gjerne engstelige for ikke å være gode nok eller har følelser av å ikke strekke til fordi det er så mye det går an å gjøre. Full inkludering er kanskje mer et ideal det ikke går an å nå, men vi er hele tiden i prosess i arbeidet. Vi er forskjellige steder i denne prosessen og har forskjellige rammer og muligheter å jobbe ut ifra, sier Vedøy. Hun er ikke ute etter å lage en oppskrift på hvordan mangfolds- og integreringsarbeidet skal gjøres - og hva som er «riktig» ledelse. Hun vil gjerne introdusere noen utgangspunkter for diskusjon og stimulere til refleksjon rundt hvor man ønsker å være i sitt arbeid.
Ledelse i flerkulturelle skoler
- Med begrepet flerkulturell skole mener jeg skoler som rommer elever, som i tillegg til en norsk referanseramme også har en hjemlig referanseramme fra ett eller flere andre land. Med denne forståelsen kan de fleste skoler i Norge i dag forstås som flerkulturelle.
Vedøy forklarer at det å være leder i en flerkulturell skole reiser spørsmål om hvem og hva ledelse er til for. Dette setter etiske og moralske dilemmaer på dagsorden.
- Mangfold som ønskelig og en viktig verdi er utgangspunktet for alle retninger som diskuterer hvilken kompetanse skoleledere trenger for å lede flerkulturelle skoler på en god måte. Mangfoldet må løftes fram, og det må gjøres plass til mange og ulike måter å se og forstå verden på, forklarer Vedøy. Hun �
Gå til medietBoka gir et omfattende bilde av temaet - med teoretiske innganger til ledelsesoppgavene, drøfting av verdier og etiske begrunnelser for arbeid med mangfold, bilder fra skolehverdagen og forskjellige skolekulturer og skolen i samfunnet.
- Min erfaring er at skolefolk ønsker å gjøre en god jobb, og de gjør så godt de kan. De er gjerne engstelige for ikke å være gode nok eller har følelser av å ikke strekke til fordi det er så mye det går an å gjøre. Full inkludering er kanskje mer et ideal det ikke går an å nå, men vi er hele tiden i prosess i arbeidet. Vi er forskjellige steder i denne prosessen og har forskjellige rammer og muligheter å jobbe ut ifra, sier Vedøy. Hun er ikke ute etter å lage en oppskrift på hvordan mangfolds- og integreringsarbeidet skal gjøres - og hva som er «riktig» ledelse. Hun vil gjerne introdusere noen utgangspunkter for diskusjon og stimulere til refleksjon rundt hvor man ønsker å være i sitt arbeid.
Ledelse i flerkulturelle skoler
- Med begrepet flerkulturell skole mener jeg skoler som rommer elever, som i tillegg til en norsk referanseramme også har en hjemlig referanseramme fra ett eller flere andre land. Med denne forståelsen kan de fleste skoler i Norge i dag forstås som flerkulturelle.
Vedøy forklarer at det å være leder i en flerkulturell skole reiser spørsmål om hvem og hva ledelse er til for. Dette setter etiske og moralske dilemmaer på dagsorden.
- Mangfold som ønskelig og en viktig verdi er utgangspunktet for alle retninger som diskuterer hvilken kompetanse skoleledere trenger for å lede flerkulturelle skoler på en god måte. Mangfoldet må løftes fram, og det må gjøres plass til mange og ulike måter å se og forstå verden på, forklarer Vedøy. Hun �