AddToAny

Ledelse i og av flerkulturelle skoler

Ledelse i og av flerkulturelle skoler
Hvordan håndteres det økte mangfoldet i norsk skole? Hvilke verdier legges til grunn for valg og prioriteringer? Hvordan lede i en flerkulturell skole der alle skal leve og lære sammen?
- Norske skoler blir mer og mer mangfoldige, samtidig som dette mangfoldet stadig er gjenstand for samfunnsmessig debatt og diskusjon. Det er skrevet en del om hvordan opplæringen på best mulig måte kan tilpasses for gruppen flerspråklige elever. Hvordan det kan ledes for at alle skal leve og lære sammen i en flerkulturell skole, finnes det mindre litteratur om, sier seniorforsker Gunn Vedøy. Hun er ansatt ved IRIS (International Research Insitute of Stavanger) og har nylig gitt ut boka Ledelse i og av flerkulturelle skoler.
Boka gir et omfattende bilde av temaet - med teoretiske innganger til ledelsesoppgavene, drøfting av verdier og etiske begrunnelser for arbeid med mangfold, bilder fra skolehverdagen og forskjellige skolekulturer og skolen i samfunnet.
- Min erfaring er at skolefolk ønsker å gjøre en god jobb, og de gjør så godt de kan. De er gjerne engstelige for ikke å være gode nok eller har følelser av å ikke strekke til fordi det er så mye det går an å gjøre. Full inkludering er kanskje mer et ideal det ikke går an å nå, men vi er hele tiden i prosess i arbeidet. Vi er forskjellige steder i denne prosessen og har forskjellige rammer og muligheter å jobbe ut ifra, sier Vedøy. Hun er ikke ute etter å lage en oppskrift på hvordan mangfolds- og integreringsarbeidet skal gjøres - og hva som er «riktig» ledelse. Hun vil gjerne introdusere noen utgangspunkter for diskusjon og stimulere til refleksjon rundt hvor man ønsker å være i sitt arbeid.

Ledelse i flerkulturelle skoler
- Med begrepet flerkulturell skole mener jeg skoler som rommer elever, som i tillegg til en norsk referanseramme også har en hjemlig referanseramme fra ett eller flere andre land. Med denne forståelsen kan de fleste skoler i Norge i dag forstås som flerkulturelle.
Vedøy forklarer at det å være leder i en flerkulturell skole reiser spørsmål om hvem og hva ledelse er til for. Dette setter etiske og moralske dilemmaer på dagsorden.
- Mangfold som ønskelig og en viktig verdi er utgangspunktet for alle retninger som diskuterer hvilken kompetanse skoleledere trenger for å lede flerkulturelle skoler på en god måte. Mangfoldet må løftes fram, og det må gjøres plass til mange og ulike måter å se og forstå verden på, forklarer Vedøy. Hun �
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt