De var kollegaer i hjemmetjenesten og hadde lenge hatt lyst til å gjøre noe faglig sammen utenom arbeidstid.
Ofte hadde de følt på behovet for å debrife og diskutere etter utfordrende hendelser på jobb.
Det er mye man kan komme ut for som hjemmesykepleier, og en hektisk hverdag ga liten tid til å vedlikeholde og oppdatere kunnskap.
Blogg ble nevnt. Kanskje en podkast?
- Hvorfor finnes det ikke et sykepleierspill? sa den ene.
Ja, hvorfor gjorde det ikke det?
Ideen fenget. Ane Haugvaldstad Walle, Martin Brønner og Kaja Bast Sørsdal skriblet ned en intensjonskontrakt samme kveld og «signerte» med pekefingre dyppet i rødvin.
Komikere på laget
Nesten to og et halvt år senere - etter mange ubetalte prosjekttimer, opp- og nedturer, partnere som har kommet og gått, faglig kvalitetssikring og runder med korrekturlesing - blir Sykepleierspillet nå omsider en realitet.
1500 eksemplarer av det quiz-baserte brettspillet ferdigstilles i disse dager i Polen. Forhåndssalget er i gang, og ved studiestart i august skal spillet være fysisk tilgjengelig for alle som vil ha.
Det løsnet for alvor da de fikk med komikerne Lars Berrum, som også er sykepleier, og Martin Beyer-Olsen på laget som investorer.
- Jeg er sykepleier, de er sykepleiere og det er et sykepleierspill. Vi synes dette er en kjempegod idé, og dette er tre idealister som virkelig har stått på, forklarte Berrum nylig til nettavisen E24.no.
Vi blir ikke rike på det her
Ane Haugvaldstad Walle, sykepleier og spillutvikler
- Vi blir ikke rike på det her, understreker en av de tre spillmakerne, Ane Haugvaldstad Walle, til Sykepleien.
- Håpet er at vi ikke taper penger. Selger vi ut førsteopplaget, får vi kanskje råd til å produsere et til.
Læring gjennom spill
Sykepleierspillet føyer seg inn i en tradisjon og en voksende trend med bruk spill til andre ting enn bare moro og lek. Ikke minst har ulike former for spill inntatt skolehverdagen for mange elever og lærere.
- Spillorientert læring er et stort felt med mange definisjoner og begrep, men helt generelt dreier det seg om å bruke eksisterende spill i undervisning eller å gjøre undervisningsaktiv