Pasienterfaringer er anerkjent som viktig informasjon om helsetjenestenes kvalitet, også innenfor rusbehandling. Det er avgjørende at målingene er av god kvalitet og positivt at vurderinger rundt undersøkelsene skaper engasjement.
Når mange ganger flere brukere
I perioden 2013-2017 ble pasienterfaringer med døgnopphold i rusinstitusjon gjennomført som tverrsnittsundersøkelser der pasientene svarte på papir. Fra 1. januar 2020 ble undersøkelsene endret til kontinuerlige målinger der alle pasienter som skrives ut forespørres om deltakelse og svarer elektronisk. Folkehelseinstituttet (FHI) gjennomfører brukererfaringsundersøkelser i mange ulike populasjoner, og undersøkelsene tjener fire formål: kvalitetsforbedringsarbeid, virksomhetsstyring, fritt brukervalg og samfunnsmessig etterrettelighet. Tverrsnittsundersøkelsene kunne svare ut noen av disse, men ikke alle.
Kronikkforfatterne skriver at endringene medfører at «pasientenes mulighet til å dele sine erfaringer underveis