Bioingeniøren
24.01.2025
Innledning
Diagnostikk og bruk av pasientnær analysering i brukernes hjem har en sentral rolle i kommunehelsetjenesten ved å bidra til tidlig avklaring, avlaste fastlegene og unngå unødvendig transport av innbyggerne. For å unngå feildiagnostisering og unødvendige konsultasjoner og innleggelser i sykehjem og sykehus, er det vesentlig at tjenestene har høy kvalitet.
Hjemmebasert omsorg er lovpålagt, og laboratorietilbudet bør sikre faglig forsvarlige helsetjenester. Nasjonale råd anbefaler at disse tjenestene har medisinsk utstyr for å avdekke forverret somatisk tilstand (1). Disse rådene bygger på Helsepersonelloven, som understreker at helsepersonell straks skal gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig (2). For ansatte i hjemmetjenesten hviler mye av dette ansvaret på den som har direkte kontakt med brukerne.
Flere kommuner har de seneste årene deltatt i Noklus hjemmetjenesteprosjekt (se faktaboks). Her blir laboratorievirksomheten i kommunen kartlagt. Hensikten med prosjektet er å gi råd og veiledning om laboratoriearbeid og bruk av pasientnære instrumenter, med mål om at de ansatte skal ha nødvendig kompetanse og at utstyret som brukes er kvalitetssikret.
Denne artikkelen omhandler erfaringer fra kartlegging, opplæring og veiledning av ansatte ved 39 hjemmetjenesteenheter, i totalt 20 kommuner, i perioden fra 2020-2022.
Hvilket omfang av laboratorievirksomhet hadde man i de aktuelle kommunene? Og hvilke systemer var på plass for å sikre god nok kvalitet på tjenestene?
Kartlegging av laboratorievirksomheten
Som grunnlag for videre arbeid i kommunene ble det først gjennomført en kartlegging. Alle enhetene besvarte hovedpunktene i kartleggingen, som omhandlet følgende hovedtema: ? Størrelse og organisering av hjemmetjenesteenhet ? Oversikt over laboratoriearbeid utført ved enheten ? Kvalitets og opplæringssystemer: ? Rutiner for opplæring og kursing i laboratoriearbeid ? Bruk av skriftlige prosedyrer ? Rutiner for kvalitetskontroll av pasientnære instrumenter ? Samarbeid med fastlegekontor om r
Gå til medietHjemmebasert omsorg er lovpålagt, og laboratorietilbudet bør sikre faglig forsvarlige helsetjenester. Nasjonale råd anbefaler at disse tjenestene har medisinsk utstyr for å avdekke forverret somatisk tilstand (1). Disse rådene bygger på Helsepersonelloven, som understreker at helsepersonell straks skal gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig (2). For ansatte i hjemmetjenesten hviler mye av dette ansvaret på den som har direkte kontakt med brukerne.
Flere kommuner har de seneste årene deltatt i Noklus hjemmetjenesteprosjekt (se faktaboks). Her blir laboratorievirksomheten i kommunen kartlagt. Hensikten med prosjektet er å gi råd og veiledning om laboratoriearbeid og bruk av pasientnære instrumenter, med mål om at de ansatte skal ha nødvendig kompetanse og at utstyret som brukes er kvalitetssikret.
Denne artikkelen omhandler erfaringer fra kartlegging, opplæring og veiledning av ansatte ved 39 hjemmetjenesteenheter, i totalt 20 kommuner, i perioden fra 2020-2022.
Hvilket omfang av laboratorievirksomhet hadde man i de aktuelle kommunene? Og hvilke systemer var på plass for å sikre god nok kvalitet på tjenestene?
Kartlegging av laboratorievirksomheten
Som grunnlag for videre arbeid i kommunene ble det først gjennomført en kartlegging. Alle enhetene besvarte hovedpunktene i kartleggingen, som omhandlet følgende hovedtema: ? Størrelse og organisering av hjemmetjenesteenhet ? Oversikt over laboratoriearbeid utført ved enheten ? Kvalitets og opplæringssystemer: ? Rutiner for opplæring og kursing i laboratoriearbeid ? Bruk av skriftlige prosedyrer ? Rutiner for kvalitetskontroll av pasientnære instrumenter ? Samarbeid med fastlegekontor om r