AddToAny

Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

Lønner ikke trafikksikkerhet seg?
For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak - eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer - som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen.
Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

Er det over og ut med samfunnsøkonomiske analyser av trafikksikkerhetstiltak? Har de utspilt sin rolle?

I 2001 ble Nullvisjonen grunnlaget for transportsikkerheten i Norge. Den sier at det langsiktige målet er at ingen skal bli drept eller få varige skader ved ulykker i transportsystemet. Nullvisjonen omfatter i Norge alle transportformer.

Nullvisjonen er begrunnet med et sett av etiske prinsipper. Det første av disse sier at man ikke kan veie menneskers liv og helse mot andre goder.

Det er selvsagt et etisk prinsipp som er umulig å etterleve. Våre ressurser er begrensede og de goder vi ønsker å oppnå er mange. Vi kan bare avsette en viss mengde ressurser til, for eksempel, trafikksikkerhetstiltak.

Vi bruker ikke uendelig mye penger på å redde liv og helse og kommer aldri til å gjøre det.

Men Nullvisjonen tar avstand fra samfunnsøkonomiske analyser der man eksplisitt s

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Norske byer må ta lederrollen for at de delte elsparkesyklene ikke skal bli et forsøplings- og trafikksikkerhetsproblem, men den berikelsen for byene og de reisende som de helt klart kan bli.
Samferdsel 24.02.2020
Mens norske myndigheter sliter med stor kostnadsvekst i mange jernbaneprosjekter, har britiske transportmyndigheter minst like store utfordringer med byggingen av en høyhastighetsbane fra London og nordover.
Samferdsel 21.02.2020
Det er viktig at konsekvenser av tiltak for å gjøre elbiler attraktive blir studert og dokumentert, poengterer artikkelforfatterne.
Samferdsel 20.02.2020
Norge har en vid naturgitt infrastruktur for sjøtransport med store investeringer i farleder og havneanlegg. Dette er en transportstruktur som vil kunne ta hånd om vesentlig større volumer enn i dag.
Samferdsel 17.02.2020
LITT AV HVERT: Samferdselsdepartementet sier ja til gjennomsnittsmåling av fart - såkalt streknings-ATK - i Ålesundstunnelene på riksvei 658 og i Mælefjelltunnelen på E134.
Samferdsel 12.02.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt