AddToAny

Lønner ikke trafikksikkerhet seg?

Lønner ikke trafikksikkerhet seg?
For bare 15 år siden hadde vi mange samfunnsøkonomisk svært lønnsomme trafikksikkerhetstiltak - eksempelvis vegbelysning og rundkjøringer - som ikke ble gjennomført i det omfang som lønte seg. I dag er situasjonen en helt annen.
Nå brukes samfunnsøkonomiske analyser som argument for tiltak som vil øke antall drepte og skadde i trafikken.

Er det over og ut med samfunnsøkonomiske analyser av trafikksikkerhetstiltak? Har de utspilt sin rolle?

I 2001 ble Nullvisjonen grunnlaget for transportsikkerheten i Norge. Den sier at det langsiktige målet er at ingen skal bli drept eller få varige skader ved ulykker i transportsystemet. Nullvisjonen omfatter i Norge alle transportformer.

Nullvisjonen er begrunnet med et sett av etiske prinsipper. Det første av disse sier at man ikke kan veie menneskers liv og helse mot andre goder.

Det er selvsagt et etisk prinsipp som er umulig å etterleve. Våre ressurser er begrensede og de goder vi ønsker å oppnå er mange. Vi kan bare avsette en viss mengde ressurser til, for eksempel, trafikksikkerhetstiltak.

Vi bruker ikke uendelig mye penger på å redde liv og helse og kommer aldri til å gjøre det.

Men Nullvisjonen tar avstand fra samfunnsøkonomiske analyser der man eksplisitt s

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

Selvkjørende biler vil fungere bra på motorveger. Der kan de høyst sannsynlig både bedre trafikkavvikling og trafikksikkerhet. Men hva med bytrafikk?
Samferdsel 31.03.2020
DEBATT: «Skulle Norwegian forsvinne fra markedet, er det å betrakte som en rød løper for Ryanair, som vil skumme fløten og betjene de mest lukrative rutene, med distriktene som de store taperne», skriver Norwegians konsernsjef, Jacob Schram,
Samferdsel 28.03.2020
LITT AV HVERT: Regjeringen ser at store kostnadssprekker innen den pågående jernbaneutbyggingen gjør det usikkert om det planlagte tempoet her kan opprettholdes.
Samferdsel 27.03.2020
Da byrådet i Bergen lanserte sin byrådsplattform etter valget i fjor, meldte det med brask og bram at Bergen skulle bli den grønneste byen i Norge, blant annet gjennom en kraftig reduksjon av personbiltrafikken.
Samferdsel 27.03.2020
LITT AV HVERT: Det danske Vejdirektoratet fremskynder betalinger til private leverandører for å hjelpe dem i en tid da næringslivet sliter økonomisk som følge av koronaviruset.
Samferdsel 26.03.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt