Skolelederen
30.04.2019
Lærerne ønsker seg mer tverrfaglig samarbeid i arbeidet med å skape et godt sosialt og lærende miljø for elevene som kan bedre deres psykiske helse og skape mindre skolerelatert stress.
Det er noe av det som kommer fram i det ferske doktorgradsarbeidet til Ellen Næsset Mælan ved Høgskolen i Innlandet. Forskningen hennes er en del av prosjektet sWell, “Schools, Learning and Mental Health" der en forskningsgruppe ved Høgskolen i Innlandet forsøker å forstå hvordan skolehverdagen påvirker ungdommers velbefinnende og hvordan det igjen påvirker deres skoleprestasjoner. Mælands avhandling handler om hvordan lærere kan støtte elevers psykiske helse gjennom sin daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hun har gjennomført en kvalitativ studie som omfatter fokusgrupper med elever ved 9. trinn, individuelle intervju med skoleledere, og fokusgrupper med lærere som underviser i ulike fag på forskjellige trinn i ungdomsskolen. Arbeidet har gitt henne rike beskrivelser av ungdomsskoleelevers individuelle erfaringer og delte refleksjoner knyttet til egen skolehverdag.
BLIKK FOR DEN ENKELTE
Noe av det hun fant var at lærere kan legge til rette for bedre psykisk helse blant elevene ved å være oppmerksomme overfor enkeltelever, legge til rette for positive relasjoner mellom elever i klasserommet, være lydhøre overfor elevenes faglige behov. Det var særlig ulike former for støtte rettet mot enkeltelever kombinert med tiltak på klassenivå elevene opplevde som viktig for den psykiske helsen.
- Det elevene beskriver er en kombinasjon av klassemiljøet og det å se
Gå til medietBLIKK FOR DEN ENKELTE
Noe av det hun fant var at lærere kan legge til rette for bedre psykisk helse blant elevene ved å være oppmerksomme overfor enkeltelever, legge til rette for positive relasjoner mellom elever i klasserommet, være lydhøre overfor elevenes faglige behov. Det var særlig ulike former for støtte rettet mot enkeltelever kombinert med tiltak på klassenivå elevene opplevde som viktig for den psykiske helsen.
- Det elevene beskriver er en kombinasjon av klassemiljøet og det å se