Universitetsavisa
05.04.2017
Det er etter vår mening problematisk å bøte på problemer i skolen med å kun øke antall studiepoeng i undervisningsfagene, skriver Anne-Lise Sæteren og Kjerstin Eithun Vang i dette innlegget.
Fra høsten blir lærerutdanningen femårig og utdanningen blir en integrert masterutdanning. Dette innebærer blant annet at lærerstudentene skal ha 120 studiepoeng i et undervisningsfag, for eksempel norsk eller matematikk. Etter en del frem og tilbake, har det også blitt åpnet for at studentene kan ta master i pedagogikk og spesialpedagogikk, men ønsket fra sentralt hold er økning i studiepoeng knyttet til undervisningsfagene. Som lærerutdannere er det naturlig at vi spør oss hvilke lærere ønsker vi i den norske skolen? Regjerningens svar på dette spørsmålet er faglærere, altså lærere med høy kompetanse i noen få fag. De mener at dagens lærerutdanning og utdannede lærere har for liten kompetanse i undervisningsfag.
Les merI en undersøkelse av 112 norske rektorer som Skolelederforbundet gjennomførte høsten 2016, fremgår det at rektorene er fornøyde med den fagkompetansen nyutdannede lærere har i undervisningsfagene. De sier imidlertid at nyutdannedes kompetanse i relasjonsbygging, spesialpedagogikk, arbeid med sosial kompetanse, skolejuss og samarbeid mellom skole og hjem er langt dårligere. Dette er områd