kommunikasjonsrådgiver En artikkel fra Senter for internasjonalisering av utdanning
Bare seks prosent av de som tar lærerutdanning eller utdanning i pedagogikk, har vært utenlands i løpet av studietiden. Dette er klart lavest i en fersk undersøkelse fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU).
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen forventer at studentmobiliteten nå øker i lærerutdanningen. (Foto: Marte Garmann, KD)
- Et studieopphold i utlandet vil øke lærernes kulturelle forståelse og kompetanse, sier kunnskapsministeren.
Han synes at det er synd at så få lærerstudenter får tatt studieopphold i utlandet. Han forventer endringer nå som grunnskolelærerutdanningen skal revideres og utvides fra fireårige løp til femårige mastergrader.
- Jeg forventer at studentmobiliteten øker. I vårt utkast til rammeplan for den nye femårige masterutdanningen er det internasjonale aspektet tydeliggjort og konkretisert. Jeg forventer at institusjonene følger dette opp på gode måter, sier Isaksen.
Krav om studentutveksling
Men det er ikke naturgitt at lærerutdanningene skal være så utpreget nasjonale som de er i dag.
Da Universitetet i Bergen (UiB) for noen år siden reviderte lektorutdanningene, ble studentutveksling løftet høyt på agendaen.
- Vi sa: I sjettesemester skal det være reell åpning for studentutveksling. Vi utviklet avtaler med noen utvalgte universiteter i England, Frankrike, Tyskland og Sør-Afrika. Samtidig er vi liberale med studenter som ønsker å besøke andre institusjoner og land, sier Endre Brunstad.
- At flere lærere har vært ute i verden og opplevd noe annerledes, vil styrke norsk skole, sier UiB-professor Endre Brunstad. (Foto: Runo Isaksen, SIU)
Brunstad er professor i nordisk fagdidaktikk og språk og leder for programstyret for lektorutdanningen ved UiB. Han mener at det flere gode grunner til at flest mulig lærerstudenter tar et studie- eller praksisopphold utenlands. Fa