Skolelederen
15.05.2020
Skolelederens rolle karakteriseres av krysspress - både i forhold til oppgaver og i forhold til relasjoner. Så også i 9A-saker.
ET GODT LAG RUNDT SKOLEN
Skolelederjobben karakteriseres av et krysspress mellom daglig drift og mer langsiktig utvikling, samt høy grad av kompleksitet. - I dagens skole er skolelederens ledelsesutøvelse strukket mellom det å utøve et relasjonelt lederskap og de administrative forventninger og krav som kommer fra skoleeier, nasjonale retningslinjer, læreplaner, forskrifter og lover. Dagens skoleledere står i et krysspress mellom å løse de forvaltningsmessige forventningene og samtidig delta i den delen av skolen som er kjernen - elevens læring og utvikling, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
Praktiske gjøremål, som kunne ha vært utført av støttefunksjoner, stjeler mye tid mange heller skulle ha brukt til pedagogisk ledelse. I en undersøkelse Fafo utførte for Skolelederforbundet rangerte mange «faglig pedagogisk utvikling» høyest på arbeidsoppgaver de trives best med. Personalledelse kommer også høyt på lista.
God trivsel fordrer et godt samarbeid med de rundt deg. Rundt en skoleleder er det mange aktuelle samarbeidspartnere.
- Skolelederen må gis muligheten til å skape et utgangspunkt for å kunne utnytte og forsterke møtene med de ulike gruppene i skolen, de foresatte og samfunnets øvrige ressurser - laget rundt skolen. For å kunne oppnå en god skole, som har fokus på den enkelte elevs læring, er det viktig å lytte og involvere alle skolens medarbeidere og støttespillere i nettverket rundt skolen. Det å lytte for å lære, og deretter lede, er vesentlig for å bygge en nødvendig tillitsbase for utvikling, mener Johannessen.
Johannessen er også opptatt av det å ha et «godt lag» rundt skolen:
- Foresatte og skolens samarbeidspartnere er viktige aktører i laget rundt skolen! Nøkkelen ligger i et ett tett, godt og forpliktende samarbeid. Slik skapes et godt lag rundt skolen til det beste for en god utvikling for den enkelte elev og for skolen som helhet.
SKOLELEDERS ANSvAR
Skoleledere har blant annet det overordnede ansvaret for at:
» alle elever skal ha en god hverdag i skolen
Gå til medietSkolelederjobben karakteriseres av et krysspress mellom daglig drift og mer langsiktig utvikling, samt høy grad av kompleksitet. - I dagens skole er skolelederens ledelsesutøvelse strukket mellom det å utøve et relasjonelt lederskap og de administrative forventninger og krav som kommer fra skoleeier, nasjonale retningslinjer, læreplaner, forskrifter og lover. Dagens skoleledere står i et krysspress mellom å løse de forvaltningsmessige forventningene og samtidig delta i den delen av skolen som er kjernen - elevens læring og utvikling, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
Praktiske gjøremål, som kunne ha vært utført av støttefunksjoner, stjeler mye tid mange heller skulle ha brukt til pedagogisk ledelse. I en undersøkelse Fafo utførte for Skolelederforbundet rangerte mange «faglig pedagogisk utvikling» høyest på arbeidsoppgaver de trives best med. Personalledelse kommer også høyt på lista.
God trivsel fordrer et godt samarbeid med de rundt deg. Rundt en skoleleder er det mange aktuelle samarbeidspartnere.
- Skolelederen må gis muligheten til å skape et utgangspunkt for å kunne utnytte og forsterke møtene med de ulike gruppene i skolen, de foresatte og samfunnets øvrige ressurser - laget rundt skolen. For å kunne oppnå en god skole, som har fokus på den enkelte elevs læring, er det viktig å lytte og involvere alle skolens medarbeidere og støttespillere i nettverket rundt skolen. Det å lytte for å lære, og deretter lede, er vesentlig for å bygge en nødvendig tillitsbase for utvikling, mener Johannessen.
Johannessen er også opptatt av det å ha et «godt lag» rundt skolen:
- Foresatte og skolens samarbeidspartnere er viktige aktører i laget rundt skolen! Nøkkelen ligger i et ett tett, godt og forpliktende samarbeid. Slik skapes et godt lag rundt skolen til det beste for en god utvikling for den enkelte elev og for skolen som helhet.
SKOLELEDERS ANSvAR
Skoleledere har blant annet det overordnede ansvaret for at:
» alle elever skal ha en god hverdag i skolen