For å få testet ut effekten, lot vi traktoren få utfolde seg med en frontmontert to-trinns snøfreser. Vi har også kjørt den på landeveien med en kornhenger lastet med havre. For de 200 hestekreftene blir nemlig ikke tilgjengelige før man kjører i transportmodus eller bruker kraftuttaket. Massey Ferguson har valgt å kalle systemet EPM, som øker drivstofftilførselen når traktoren merker at belastninga er høy.
For å gi traktoren en myk start i arbeidet med freseren, som har et kraftbehov fra 110 hestekrefter, begynte vi med noen løse snøkanter langs en gårdsvei. Freseren går til daglig med en sekssylindret John Deere 6215R, som har nesten 250 hestekrefter, og laster snø. Men siden traktoren var utstyrt med Michelin Xeobib-hjul, med dimensjonen 710/60R38 bak og 600/60R28 foran, ble traktoren for lite retningsstabil til at vi våget å sette den i arbeid langs trafikkert vei, til tross for at den hadde et 1 200 kilo tungt betonglodd i trepunkten bak. I stedet ble en snøtipp, hvor bløt snø ble tippet i store hauger, testarena for å se hva den var god for.
Haugene hadde ligget en stund i det kalde været og allerede blitt harde, så vandringa på kjørepedalen ble justert til maks 0,5 kilometer i timen ved fullt utslag og turtallet på maks. Freseren krever et turtall på 1 000 omdreininger i minuttet, men vi fant ingen enkel måte å få lest av de aktuelle omdreiningene på frontkraftuttaket. Derfor prøvde vi både på maks turtall og på 1 500 omdreininger på motoren, der dreiemomentet er på det høyeste. Selv med «klampen i bånn» ga ikke motoren seg, slik at vi måtte justere oss helt opp i nesten 1,5 kilometer i timen, før vi hørte motoren gå ned på turtall.
Smart detaljNeste oppdrag var transpor