AddToAny

Kort og kostbar

Kort og kostbar
Prisen på ny E16 er over én milliard per kilometer veg. Men dagens strekning er landets tyngst trafikkerte tofeltsveg med en ÅDT på rundt 35.000. Så behovet for ny veg er temmelig desperat.
Vegstrukturen i og rundt Sandvika i Bærum er liksom blitt til litt underveis. E18 farer jo radig forbi, men dagens kobling mellom E18, E16 og byen er en noe forvirrende ansamling av rundkjøringer og tunneler, og krever konsentrasjon og raske filskift. Men en vidunderlig ny verden er på veg nå, altså. Om enn noe dyr.

Norges mest trafikerte tofeltsveg legges for det meste under lokk når den blir firefeltsveg. Konsekvensene blir store og hyggelige: Lokaltrafikken får bruke deler av gamle E16 og den nye Sandvika ringveg skal bygges etter at E16 er ferdig. Sandvikselva blir et triveligere sted med laksetrapper og ferdselsveger og den gamle Dælibekken (lagt i rør på 1980-tallet) vekkes opp fra de døde. Generelt blir det plass for byutvikling langs hele strekningen.

Men smaker det så koster det. Strekningen er på 3,5 kilometer, hvorav 2,3 kilometer tunnel. Kostnaden er på rundt fire milliarder kroner, og det gir jo en temmelig frisk meterpris.



Hvorfor så dyrt?

Så hvorfor må det bli så dyrt? I bunn og grunn fordi at svært lite av de 3,5 kilometrene er vanlig firefelts motorveg i dagen. Her er noen av de fordyrende elementene:

• Hele Sandvika er en svær forkastning, og det skaper utfordringer for denne type veganlegg. Kun tunnelen nærmest Sandvika kan drives som fjelltunnel. Ellers bygges flere hundre meter av tunnelstrekningen som betongtunneler i dagsoner med byggegroper.

• Mye av byggingen foregår kloss ved dagens E16, med de utfordringer det innebærer. Men
Gå til mediet

Flere saker fra Våre Veger

I sitt forslag må den politiske ledelsen klare å fortelle hvordan de ser for seg at transport-Norge skal se ut noen tiår fram i tid, og hvordan vi kommer dit.
Våre Veger 19.11.2023
Som en av Norges ledende forhandlere av områdesikring tar vi stolthet i å alltid levere.
Våre Veger 19.11.2023
- JA, VI har skjønt at Vegvesenet er svært fornøyd med prosjektet, og det har vi jobbet mye og hardt for, sier prosjektleder Wolfgang Mysliwietz.
Våre Veger 19.11.2023
For andre år på rad økte bruken av salt sist vinter på norske europa- og riksveier. En rapport fra Statens vegvesen viser en økning på 24.000 tonn salt fra vinteren før.
Våre Veger 19.11.2023
Våre Veger 19.11.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt