Ludvigsen-utvalget er et offentlig utvalg nedsatt av Kunnskapsdepartementet som skal vurdere i hvilken grad skolen dekker de kompetanser elevene vil trenge i fremtiden. I sin siste utredning, Fremtidens skole, innledes det med at fremtidens kompetansebehov er komplekst. Utvalget anbefaler et bredt kompetansebegrep der læringen er relasjonell, helhetlig og der de ulike aspektene av elevenes læring skjer i et sosialt samspill (NOU 2015:8).
Vi er tre studenter som i fjor valgte musikk som fag på lærerutdanningen. I fire uker jobbet vi praktisk med sosiale ferdigheter i forbindelse med vår bacheloroppgave. Vi undersøkte hvordan lærere kan bruke kompetanse i musikkfaget for å jobbe med sosiale ferdigheter.
Hvilke fag er viktigst for elevenes læring?
Vi vet at gode lærere med solid faglig tyngde er det viktigste for at elevene skal lære mer, har kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen uttalt (Regjeringen, 2014). Hva legger kunnskapsministeren i solid faglig tyngde, og gjelder dette alle fag?
Ved lærerutdanningen ved Universitetet i Tromsø for 1. -7. trinn gjennomføres det et pilotprosjekt for en femårig grunnskoleutdanning (Regjeringen, 2014). Det er mulig for studenter å gå gjennom hele dette utdanningsforløpet uten å velge noen av de praktiske og estetiske fagene, mens matematikk og norsk er obligatorisk.
Noen aspekter ved kompetansesituasjonen for praktiske og estetiske fagene i grunnskolen gir stor grunn til bekymring:
Over 50 prosent av lærerne som underviser i musikk og kunst og håndverk på 1.-4. trinn, har ingen utdanning i disse fagene.
35 prosent av musikklærerne på 5.-7. trinn og 28 prosent på ungdomstrinnet hadde ingen musikkutdanning. (Espeland, m.fl. 2011 s. 45).
En slik mangel på kompetanse lover ikke godt for realiseringen av