Våre Veger
07.09.2023
Knapt noen entreprenør i veibransjen har ekspandert like raskt de siste årene.
I MAI I år rant det inn med tildelinger for B&G i Nord-Norge: Veibygging ved Hammerfest, i Ramfjord og oppgradering av Tromsøtunnelene.
- Da dro vi inn nesten tre milliarder i kontrakter. En god måned, sier B&G-sjef Øyvind Langemyr til Våre Veger.
Travle tider for bedriften og for sjefen. I juli brukte han deler av en sommerferieformiddag på hytta i Søgne vest for Kristiansand på å prate med Våre Veger. Men så var det da også null sol, gråvær og muligheter for regn, og Sørlandet viste seg ikke fra sin beste side.
Langemyr leder et selskap hvor mange piler har pekt oppover de siste årene. Hvordan får de det til? Hva er filosofien bak?
- Vi er svært spesifikke på hvilke konkurranser vi vil delta i og hvilke oppdrag vi vil ha. Ett eksempel er E8 Ramfjordkontrakten. Den ville vi ha, blant annet fordi byggherrens prosjektleder er en vi er kjent med og vet vi kan samarbeide godt med, sier han.
Nær dobling
Konsernet var nær ved å doble årsomsetningen fra 2021 til 2022. Tallenes tale: En økning fra 1,38 til 2,5 milliarder kroner, og da er ikke underselskapene regnet med.
Nå, sommeren 2023, er ordrereserven for de kommende tre årene på 4,5 milliarder kroner.
- Vi ser lyst på 2023, 2024 og 2025 når det gjelder omsetning. Så er kunsten å tjene noen kroner også, sier han.
For i 2021 ble ikke resultatet all verden, med et driftsresultat på 1,75 prosent. Og ikke så mye bedre i 2022, med drøye tre prosent. Men det er penger på bunnlinja, og soliditeten og likviditet er på plass. Og bedriften (fortsatt familieeid) har ekspansive eiere, som vil vokse. B&G skal kjøre på og gi gass.
- Økt omsetning krever også økt administrasjon inne. Det skjer noe der når man kommer til et visst punkt i omsetning. Men generelt ønsker vi å holde en så liten administrasjon som mulig. Vi vil heller satse ute i prosjektene, sier han.
Det startet med kraftutbygging
Noen mener det er stas at et firma som faktisk gjør noe så konkret som å bygge noe (veier for eksempel) har et navn som gir assosiasjoner til alt og ingen ting - eller legemidler, for den saks skyld.
Ikke så med Bertelsen & Garpestad. Her holder de på det gamle, hederlige firmanavnet som har vært med i gode og vonde tider, og som fortsatt signaliserer at her var det en gang minst to mennesker som tenkte noe og som ville noe, og som slo sine pjalter sammen og gjorde det.
Og for oss journalister har navnet den fordel at det kan forkortes til B&G, og dermed blir tittelen kortere og alle er fornøyde.
Så hvem var det som slo sine pjalter sammen? Det var Arne Bertelsen og Kjell Garpestad. I 1959 startet de sitt eget selskap i den gamle havnebyen Egersund, hvor det var så godt med eiketrær i gammel tid. Etterkrigstidens storstilte kraftutbygging var godt i gang, og det ble oppdrag i Setesdal og i Suldal, med mye bygging av anleggsveier og noen dammer.
Når vannkraftutbyggingen begynte å dabbe
Gå til mediet- Da dro vi inn nesten tre milliarder i kontrakter. En god måned, sier B&G-sjef Øyvind Langemyr til Våre Veger.
Travle tider for bedriften og for sjefen. I juli brukte han deler av en sommerferieformiddag på hytta i Søgne vest for Kristiansand på å prate med Våre Veger. Men så var det da også null sol, gråvær og muligheter for regn, og Sørlandet viste seg ikke fra sin beste side.
Langemyr leder et selskap hvor mange piler har pekt oppover de siste årene. Hvordan får de det til? Hva er filosofien bak?
- Vi er svært spesifikke på hvilke konkurranser vi vil delta i og hvilke oppdrag vi vil ha. Ett eksempel er E8 Ramfjordkontrakten. Den ville vi ha, blant annet fordi byggherrens prosjektleder er en vi er kjent med og vet vi kan samarbeide godt med, sier han.
Nær dobling
Konsernet var nær ved å doble årsomsetningen fra 2021 til 2022. Tallenes tale: En økning fra 1,38 til 2,5 milliarder kroner, og da er ikke underselskapene regnet med.
Nå, sommeren 2023, er ordrereserven for de kommende tre årene på 4,5 milliarder kroner.
- Vi ser lyst på 2023, 2024 og 2025 når det gjelder omsetning. Så er kunsten å tjene noen kroner også, sier han.
For i 2021 ble ikke resultatet all verden, med et driftsresultat på 1,75 prosent. Og ikke så mye bedre i 2022, med drøye tre prosent. Men det er penger på bunnlinja, og soliditeten og likviditet er på plass. Og bedriften (fortsatt familieeid) har ekspansive eiere, som vil vokse. B&G skal kjøre på og gi gass.
- Økt omsetning krever også økt administrasjon inne. Det skjer noe der når man kommer til et visst punkt i omsetning. Men generelt ønsker vi å holde en så liten administrasjon som mulig. Vi vil heller satse ute i prosjektene, sier han.
Det startet med kraftutbygging
Noen mener det er stas at et firma som faktisk gjør noe så konkret som å bygge noe (veier for eksempel) har et navn som gir assosiasjoner til alt og ingen ting - eller legemidler, for den saks skyld.
Ikke så med Bertelsen & Garpestad. Her holder de på det gamle, hederlige firmanavnet som har vært med i gode og vonde tider, og som fortsatt signaliserer at her var det en gang minst to mennesker som tenkte noe og som ville noe, og som slo sine pjalter sammen og gjorde det.
Og for oss journalister har navnet den fordel at det kan forkortes til B&G, og dermed blir tittelen kortere og alle er fornøyde.
Så hvem var det som slo sine pjalter sammen? Det var Arne Bertelsen og Kjell Garpestad. I 1959 startet de sitt eget selskap i den gamle havnebyen Egersund, hvor det var så godt med eiketrær i gammel tid. Etterkrigstidens storstilte kraftutbygging var godt i gang, og det ble oppdrag i Setesdal og i Suldal, med mye bygging av anleggsveier og noen dammer.
Når vannkraftutbyggingen begynte å dabbe


































































































