Baker og Konditor
17.02.2017
Å utvikle nye forretningsmuligheter basert på korn var målet for Cerealprosjektet. Et innovasjonsprosjekt som gikk fra 20102012, der man etablerte en åpen innovasjonsarena bestående av fagpersoner fra Nofima og personer fra norsk cerealbransje.
Teknikken som ble brukt i prosjektet besto i å ta fram en rekke innsikter basert på forbrukerbehov, markedsendringer og endrede rammebetingelser. Disse innsiktene var i neste runde utgangspunktet for innovasjonsplattformer og en rekke nye forretningsmuligheter.
Forretningsmulighetene ble presentert for en samlet bransje i 2012, og deretter kunne de enkelte aktørene bruke dette åpne innovasjonsmaterialet i sitt eget innovasjonsarbeid.
Observasjon gir innsikter
Innsiktene ble beskrevet som en forståelse av behov i markedet. Behov kan være både erkjente eller observasjoner av situasjoner som trenger bedre løsninger enn vi har tilgjengelig. Én slik innsikt er behovet for «løsninger, ikke produkter». Ofte velger vi som forbrukere et produkt ut fra at det løser et problem for oss.
Et eksempel på dette
Gå til medietForretningsmulighetene ble presentert for en samlet bransje i 2012, og deretter kunne de enkelte aktørene bruke dette åpne innovasjonsmaterialet i sitt eget innovasjonsarbeid.
Observasjon gir innsikter
Innsiktene ble beskrevet som en forståelse av behov i markedet. Behov kan være både erkjente eller observasjoner av situasjoner som trenger bedre løsninger enn vi har tilgjengelig. Én slik innsikt er behovet for «løsninger, ikke produkter». Ofte velger vi som forbrukere et produkt ut fra at det løser et problem for oss.
Et eksempel på dette


































































































