Skolelederen
21.10.2019
Sveriges Skolledarförbund har utarbeidet en profesjonserklæring som definerer kjernen i skoleledernes oppdrag - hva de skal gjøre og hva de skal kunne.
Sveriges Skolledarförbund har akkurat startet en turné der de reiser Sverige rundt for å presentere sin nye profesjonserklæring for skoleledere. - Vi har lenge arbeidet for å styrke skolelederprofesjonen som en egen profesjon. Det er viktig at det er skoleledere som selv definerer hva det innebærer å være skoleleder. Da blir definisjonen relevant, sier förbundsordförande Matz Nilsson. Vi har hatt en samtale med han og utreder Lena Linnerborg på forbundets kontor i Stockholm.
De skal reise rundt på 12 forskjellige steder i Sverige med en såkalt #ledandeprofession on tour. De har også med en forsker, Maria Jarl, fra Gøteborgs Universitet på denne turnéen. - Dette er et interessant initiativ. At en yrkesgruppe som skolelederne definerer sin profesjon er en viktig utvikling, mener Jarl.
- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både forskere og skoleledere. Vi vil gjerne forankre og diskutere denne erklæringen. Vi har tidligere utarbeidet Yrkespolitisk plattform og Yrkesetisk kod - nå var det på tide å ta et steg videre. I vår Profesjonsdeklaration har vi tatt utgangspunkt i skoleledernes kunnskap og erfaring. Her har vi definert det pedagogiske lederskapet og videre hva slik ledelse betyr for lærerprofesjonen og skoleeierne. Vår hovedoppgave er å lede og utvikle en virksomhet med barns utvikling og elevenes resultat som mål, forklarer Nilsson.
Matz Nilsson var representant i den svenska Skolkommissionen som i sin sluttrapport la fram ett forslag om nasjonale profesjonsprogram for lærere og rektorer. - Det viktige er at profesjonsprogrammet for rektorer utformes ut ifra rektors kunnskapsbehov i forhold til sitt nasjonale oppdrag, sier Nilsson.
Han er betenkt over at skolelederne ofte glemmes av politikerne når de snakker om politiske reformer og vil gjerne få politikerne til å snakke om både en lærerprofesjon - og en skolelederprofesjon.
LEDERTETTHETEN MÅ ØKES
Ifølge
Gå til medietDe skal reise rundt på 12 forskjellige steder i Sverige med en såkalt #ledandeprofession on tour. De har også med en forsker, Maria Jarl, fra Gøteborgs Universitet på denne turnéen. - Dette er et interessant initiativ. At en yrkesgruppe som skolelederne definerer sin profesjon er en viktig utvikling, mener Jarl.
- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både forskere og skoleledere. Vi vil gjerne forankre og diskutere denne erklæringen. Vi har tidligere utarbeidet Yrkespolitisk plattform og Yrkesetisk kod - nå var det på tide å ta et steg videre. I vår Profesjonsdeklaration har vi tatt utgangspunkt i skoleledernes kunnskap og erfaring. Her har vi definert det pedagogiske lederskapet og videre hva slik ledelse betyr for lærerprofesjonen og skoleeierne. Vår hovedoppgave er å lede og utvikle en virksomhet med barns utvikling og elevenes resultat som mål, forklarer Nilsson.
Matz Nilsson var representant i den svenska Skolkommissionen som i sin sluttrapport la fram ett forslag om nasjonale profesjonsprogram for lærere og rektorer. - Det viktige er at profesjonsprogrammet for rektorer utformes ut ifra rektors kunnskapsbehov i forhold til sitt nasjonale oppdrag, sier Nilsson.
Han er betenkt over at skolelederne ofte glemmes av politikerne når de snakker om politiske reformer og vil gjerne få politikerne til å snakke om både en lærerprofesjon - og en skolelederprofesjon.
LEDERTETTHETEN MÅ ØKES
Ifølge