AddToAny

Kjernen i vårt yrke

Sveriges Skolledarförbund har utarbeidet en profesjonserklæring som definerer kjernen i skoleledernes oppdrag - hva de skal gjøre og hva de skal kunne.
Sveriges Skolledarförbund har akkurat startet en turné der de reiser Sverige rundt for å presentere sin nye profesjonserklæring for skoleledere. - Vi har lenge arbeidet for å styrke skolelederprofesjonen som en egen profesjon. Det er viktig at det er skoleledere som selv definerer hva det innebærer å være skoleleder. Da blir definisjonen relevant, sier förbundsordförande Matz Nilsson. Vi har hatt en samtale med han og utreder Lena Linnerborg på forbundets kontor i Stockholm.
De skal reise rundt på 12 forskjellige steder i Sverige med en såkalt #ledandeprofession on tour. De har også med en forsker, Maria Jarl, fra Gøteborgs Universitet på denne turnéen. - Dette er et interessant initiativ. At en yrkesgruppe som skolelederne definerer sin profesjon er en viktig utvikling, mener Jarl.
- Vi har fått gode tilbakemeldinger fra både forskere og skoleledere. Vi vil gjerne forankre og diskutere denne erklæringen. Vi har tidligere utarbeidet Yrkespolitisk plattform og Yrkesetisk kod - nå var det på tide å ta et steg videre. I vår Profesjonsdeklaration har vi tatt utgangspunkt i skoleledernes kunnskap og erfaring. Her har vi definert det pedagogiske lederskapet og videre hva slik ledelse betyr for lærerprofesjonen og skoleeierne. Vår hovedoppgave er å lede og utvikle en virksomhet med barns utvikling og elevenes resultat som mål, forklarer Nilsson.
Matz Nilsson var representant i den svenska Skolkommissionen som i sin sluttrapport la fram ett forslag om nasjonale profesjonsprogram for lærere og rektorer. - Det viktige er at profesjonsprogrammet for rektorer utformes ut ifra rektors kunnskapsbehov i forhold til sitt nasjonale oppdrag, sier Nilsson.
Han er betenkt over at skolelederne ofte glemmes av politikerne når de snakker om politiske reformer og vil gjerne få politikerne til å snakke om både en lærerprofesjon - og en skolelederprofesjon.

LEDERTETTHETEN MÅ ØKES
Ifølge
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

Fra ord til handling: Bør kvaliteten av skoleeiers utviklingsstøtte til rektorene i vårt skolesystem forbedres?
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Skolelederen 21.10.2019
Vi må øke tida elevene tenker aktivt og engasjerer seg i læreprosessene. Derfor har vi begynt med dialogisk undervisning, forteller rektor og utviklingsleder på Jordal skole.
Skolelederen 21.10.2019
Hvorfor er det så store variasjoner i elevenes resultat mellom ulike skoler? Hvordan kan skolen som organisasjon organiseres for å skape bedre forutsetninger for elevenes læring? Dette har tre forskere fra Gøteborgs universitet undersøkt.
Skolelederen 21.10.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt