Kjøttbransjen
07.02.2019
- Siden 2013 har kjøttskepsisen økt i Norge. Når vi likevel fortsetter å spise kjøtt omtrent som før, er det fordi de fleste av oss opplever smaken og spiseopplevelsen på kjøtt som uerstattbar. Det må derfor til et gjennombrudd i produktutvikling av erstatningsprodukter før markedet snus helt på hodet, sier trendanalytiker John Spilling.
Han kommer med følgende advarsel til kjøttbransjen:
- Om ikke kjøttbransjen er på hugget, vil helt sikkert andre kuppe dette vekstmarkedet. Derfor bør kjøttbransjen selv utvikle og selge disse erstatningsproduktene.
TYDELIG TREND
John Spilling, som jobber med mattrender for analysebyrået Ipsos, beskriver hvordan to bevegelser skjer parallelt i befolkningen. Hedonismen som preger én del av befolkningen, gjør at mange nyter sine gourmetburgere uten kvaler. Samtidig ser man en mer asketisk vegetartrend, der en gruppe mennesker setter kjøtt på listen over ting de ikke ønsker å spise.
- Mye har med klimaskepsis å gjøre. Vi la merke til det først for fire år siden. Nå er tendensen blitt mye kraftigere. Likevel er det bare småtteri av hva vi ser i Sverige og vi må forvente at trenden forsterkes også her hjemme, sier Spilling.
Gjennom analyseverktøyene Norsk Monitor og Norsk Spisefakta har Ipsos AS (tidligere MMI) - som kartlegger grunnleggende holdninger knyttet til mat blant det norske folk - i årevis tatt pulsen på det norske matvaremarkedet. Resultatene legges til grunn for svært mye av de strategiske vurderingene som gjøres av kundene. En av kundene er Opplysningskontoret for kjøtt og egg
(Matprat.no) som nok er den innenfor kjøttbransjen som følger dette tettest.
KJØTTVEGRING I VEKST
- På spørsmålet «Hvilke av disse tingene vil du helst ikke spise og drikke for mye av?» svarte i 2013 12 prosent kjøtt. I
Gå til mediet- Om ikke kjøttbransjen er på hugget, vil helt sikkert andre kuppe dette vekstmarkedet. Derfor bør kjøttbransjen selv utvikle og selge disse erstatningsproduktene.
TYDELIG TREND
John Spilling, som jobber med mattrender for analysebyrået Ipsos, beskriver hvordan to bevegelser skjer parallelt i befolkningen. Hedonismen som preger én del av befolkningen, gjør at mange nyter sine gourmetburgere uten kvaler. Samtidig ser man en mer asketisk vegetartrend, der en gruppe mennesker setter kjøtt på listen over ting de ikke ønsker å spise.
- Mye har med klimaskepsis å gjøre. Vi la merke til det først for fire år siden. Nå er tendensen blitt mye kraftigere. Likevel er det bare småtteri av hva vi ser i Sverige og vi må forvente at trenden forsterkes også her hjemme, sier Spilling.
Gjennom analyseverktøyene Norsk Monitor og Norsk Spisefakta har Ipsos AS (tidligere MMI) - som kartlegger grunnleggende holdninger knyttet til mat blant det norske folk - i årevis tatt pulsen på det norske matvaremarkedet. Resultatene legges til grunn for svært mye av de strategiske vurderingene som gjøres av kundene. En av kundene er Opplysningskontoret for kjøtt og egg
(Matprat.no) som nok er den innenfor kjøttbransjen som følger dette tettest.
KJØTTVEGRING I VEKST
- På spørsmålet «Hvilke av disse tingene vil du helst ikke spise og drikke for mye av?» svarte i 2013 12 prosent kjøtt. I