Universitetsavisa
25.05.2016
I et i nnlegg i UA 10. mai presenterte våre kollegaer Finstad, Skjølsvold og Åm noen friske tanker om hvordan humaniora og samfunnsvitenskapene kan bidra inn i utdanningen av alle studenter ved det nye NTNU.
Innlegget var utløst av en debatt om ex.phil og ble derfor beklageligvis lest som en ren kritikk av dette, mens forslaget om å la flere studenter dra nytte av det uutnyttede potensialet som er å finne i humaniora og samfunnsvitenskapene ikke er blitt kommentert. Selvfølgelig er det å ha en oversikt i vitenskapsteori, -historie og -sosiologi -slik ex.phil tilbyr, et viktig grunnlag for mange utdanninger. Slik vi ser det må det likevel kunne gå an å spørre hva dagens ex.phil ikke tilbyr, men som studentene kanskje også kunne trenge, uten at det blir oppfattet som urimelig kritikk.
Les merEt eksempel på kunnskap som fremtidige NTNU studenter bør ha kjennskap til, er kjønns-, mangfolds- og minoritetsperspektiver. Tradisjonelt er dette temaer som samfunnsvitenskapen og humaniora har beskjeftiget seg med. I dagens samfunns- og arbeidsliv tør vi imidlertid påstå at relevansen er høy også for blant annet teknologer, realister, medisinere, lærere og sykepleiere.
Innenfor forskning er det i ferd med å bygge seg opp en forståelse for- og anerkjennelse av hvordan humaniora og samfunnsvitenskapene kan bidra med perspektiver som er viktige for å møte store samfunnsutfordringer som klima