Våre Veger
12.10.2023
Spesialbygd bil med rekkevidde på 12 meter gjør kantklippingen både effektiv og fleksibel.
JAN ARNE SNARVOLD på Flisa i Åsnes har 650 kilometer med kantklipp å ta vare på. Det handler om riksveikontrakten for søndre del av gamle Hedmark fylke, samt riksvei 3/25 Løten-Elverum og Løten-Hamar. Tidligere var det en del fylkesveier også, nå er det helst riksveiene han vil jobbe med.
- Dere er nærmest spesialisert på kantklipping? - Å, jeg vet ikke det. Men vi har nå drevet på med dette i noen år, og synes det er viktig å gjøre ting ordentlig, sier Snarvold.
- I denne bransjen blir det litt å arbeide med livet til låns i sommermånedene. Vi begynner i slutten av mai, så skal vi egentlig ha fri i juli, men det er alltids et eller annet som skal gjøres, med utvikling eller vedlikehold av maskinparken. Men det er nå sjelden vi kjører i stykker.
- Vi har ingen overflod av utstyr, men har det vi trenger. Det er kraner og klippere som er svakheten, og der har vi dobbelt opp. Det er enkelt å skifte, vi bare bytter kran med klipperhode, sier han.
Proffutstyr
Av klippeutstyr bruker de helst svenske Slagkraft.
- Det er proffutstyr og det eneste som fungerer, etter vår erfaring. Dyrt, men vi har sjelden eller aldri problemer, sier Snarvold, som sammen med kollega Tore Meiningen tar seg av det meste av kjøringen. Og en fast, innleid kar fra Polen, som er med på å kjøre i august måned på 12. året. Aug
Gå til mediet- Dere er nærmest spesialisert på kantklipping? - Å, jeg vet ikke det. Men vi har nå drevet på med dette i noen år, og synes det er viktig å gjøre ting ordentlig, sier Snarvold.
- I denne bransjen blir det litt å arbeide med livet til låns i sommermånedene. Vi begynner i slutten av mai, så skal vi egentlig ha fri i juli, men det er alltids et eller annet som skal gjøres, med utvikling eller vedlikehold av maskinparken. Men det er nå sjelden vi kjører i stykker.
- Vi har ingen overflod av utstyr, men har det vi trenger. Det er kraner og klippere som er svakheten, og der har vi dobbelt opp. Det er enkelt å skifte, vi bare bytter kran med klipperhode, sier han.
Proffutstyr
Av klippeutstyr bruker de helst svenske Slagkraft.
- Det er proffutstyr og det eneste som fungerer, etter vår erfaring. Dyrt, men vi har sjelden eller aldri problemer, sier Snarvold, som sammen med kollega Tore Meiningen tar seg av det meste av kjøringen. Og en fast, innleid kar fra Polen, som er med på å kjøre i august måned på 12. året. Aug