AddToAny

Kan vi få et danseløft?

Kan vi få et danseløft?
Fagfornyelsen skal gjøre at vi setter fokus på dybdelæring, folkehelse og livsmestring i skolen fremover. Dansen kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet og skolelederne har makten til å sikre gjennomføring i praksis. Kan vi få et danseløft til vårt felles beste?
I artikkelen "- Dansen gir elevene evne til å forstå seg selv og andre" (www.frifagbevegelse.no) får dansen hjelp fra forskningen til å vise at den er verdifull: for den enkelte elev og for skolemiljøet som helhet, for psykisk og fysisk helse, for kreativitet, for mestringsfølelse, mot depresjon, men også for læring i andre fag. Fordi vi i dansen kobler høyre og venstre hjernehalvdel, vi produserer oxytocin, vi speiler andres følelser og lærer bedre å håndtere våre egne. Samtidig stilles spørsmålene: Så hvorfor danser vi ikke da mer? Hvorfor kvier mange lærere seg for å undervise og bruke dans?
Mangler kompetanse
I fagene kroppsøving og musikk, så vel som i den generelle delen av læreplanen, har dansen lenge hatt en sentral plass og kompetansemålene er ambisiøse. Det er vel og bra, men vi vet at den gjennomførte læreplan på skoler rundt om i landet er en ganske annen. Til vårt kjennskap er lærernes kompetanse en hovedårsak til det
Gå til mediet

Flere saker fra Skolelederen

En dansk undersøkelse viser at det er et markant fall i hvor mye barn og unge er fysisk sammen med jevnaldrende venner.
Skolelederen 15.02.2023
? Tid: 26 - 27. april 2023 ? Sted: Scandic Oslo Airport Hotel fra 26. - 27. april 2023. ? Pris for medlemmer av Skolelederforbundet: 3.300 kroner. Pris for ikke-medlemmer: 4 300 kroner.
Skolelederen 15.02.2023
Barn fra lavere sosiale lag faller oftere gjennom i skole og arbeidsliv. Nå setter regjeringen ned en ekspertgruppe som skal se på hvordan barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller.
Skolelederen 15.02.2023
André Løvaas har vært hovedtrener for det norske Baker og konditorlandslaget. Nå er det lærlingene i Åpent bakeri som får nyte godt av kunnskapen hans. I tillegg til bakerfaget er det særlig to ting han lærer dem: At de må ta ansvar for egen læring og at de må våge å gjøre feil.
Skolelederen 15.02.2023
92 prosent av førsteklassingene deltar nå i skolefritidsordningen (SFO), en økning fra 83 prosent høsten 2021.
Skolelederen 15.02.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt