Skolelederen
19.02.2018
Fagfornyelsen skal gjøre at vi setter fokus på dybdelæring, folkehelse og livsmestring i skolen fremover. Dansen kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet og skolelederne har makten til å sikre gjennomføring i praksis. Kan vi få et danseløft til vårt felles beste?
I artikkelen "- Dansen gir elevene evne til å forstå seg selv og andre" (www.frifagbevegelse.no) får dansen hjelp fra forskningen til å vise at den er verdifull: for den enkelte elev og for skolemiljøet som helhet, for psykisk og fysisk helse, for kreativitet, for mestringsfølelse, mot depresjon, men også for læring i andre fag. Fordi vi i dansen kobler høyre og venstre hjernehalvdel, vi produserer oxytocin, vi speiler andres følelser og lærer bedre å håndtere våre egne. Samtidig stilles spørsmålene: Så hvorfor danser vi ikke da mer? Hvorfor kvier mange lærere seg for å undervise og bruke dans?
Mangler kompetanse
I fagene kroppsøving og musikk, så vel som i den generelle delen av læreplanen, har dansen lenge hatt en sentral plass og kompetansemålene er ambisiøse. Det er vel og bra, men vi vet at den gjennomførte læreplan på skoler rundt om i landet er en ganske annen. Til vårt kjennskap er lærernes kompetanse en hovedårsak til det
Gå til medietMangler kompetanse
I fagene kroppsøving og musikk, så vel som i den generelle delen av læreplanen, har dansen lenge hatt en sentral plass og kompetansemålene er ambisiøse. Det er vel og bra, men vi vet at den gjennomførte læreplan på skoler rundt om i landet er en ganske annen. Til vårt kjennskap er lærernes kompetanse en hovedårsak til det