Gravplassen
27.06.2022
1. oktober opphører gammel tilgang til folkeregisteropplysninger. Gravplassmyndigheter som ikke har søkt ny tilgang, må sende inn søknad snarest. Hvis ikke kuttes tilgangen til folkeregisteret.
Ifølge Skatteetaten er det flere titalls kirkelige fellesråd som ennå ikke har søkt ny tilgang til folkeregisteropplysningene. Nå oppfordres gravplassmyndigheter som ikke har sendt søknad, om snarest å gjøre det.
- Gravplassmyndigheter som ikke har søkt ny tilgang til å benytte folkeregisteropplysninger, mister denne tilgangen fra og med 1. oktober, sier Rikke Bjørnstad, prossesleder for deling av folkeregisteropplysninger i Skatteetaten.
Konsekvensen av det er at gravplassmyndigheten ikke lenger får informasjon om blant annet personers navn, adresse, statsborgerskap, sivil status, barn/ foreldre, dødsfall eller dødsdato.
Søk og ta i bruk
Bakgrunnen for dette, er moderniseringen av Folkeregisteret. Ny tjeneste ble lansert høsten 2020. En av konsekvensene er at den opprinnelige distribusjonen av folkeregisteropplysninger, levert av Tietoevry, opphører 01.10.2022. Fra da av er det fritt leverandørmarked med Tietoevry som en av tilbyderne.
Søknad om ny tilgang må sendes snarest via søknadsskjema på Altinn. Behandlingstida er opptil 6 uker.
- Det er forøvrig ikke nok å få tilgang. Tilgangen må også tas i bruk, understreker Bjørnstad.
Informer leverandør av fagsystem
Når tillatelsen er gitt, kan man manuelt søke etter opplysninger fra Folkeregisteret i en nettleser. Tilgangen til denne oppslagstjenesten direkte i nettleseren, er en gratis tjeneste fra Skatteetaten.
Dersom man ønsker folkeregisteropplysninger direkte inn i fagsystemene Ecclesia eller Gravlund, må imidlertid gravplassmyndigheten delegere tilgangen til folkeregisteropplysninger fra Skatteetaten, til sin leverandør.
- Gravplassmyndigheten må straks gi beskjed til Ecclesia eller Gravlund, når de har fått tilgang til folkeregisteropplysningene, sier Bjørnstad.
Les opprinnelig artikkel- Gravplassmyndigheter som ikke har søkt ny tilgang til å benytte folkeregisteropplysninger, mister denne tilgangen fra og med 1. oktober, sier Rikke Bjørnstad, prossesleder for deling av folkeregisteropplysninger i Skatteetaten.
Konsekvensen av det er at gravplassmyndigheten ikke lenger får informasjon om blant annet personers navn, adresse, statsborgerskap, sivil status, barn/ foreldre, dødsfall eller dødsdato.
Søk og ta i bruk
Bakgrunnen for dette, er moderniseringen av Folkeregisteret. Ny tjeneste ble lansert høsten 2020. En av konsekvensene er at den opprinnelige distribusjonen av folkeregisteropplysninger, levert av Tietoevry, opphører 01.10.2022. Fra da av er det fritt leverandørmarked med Tietoevry som en av tilbyderne.
Søknad om ny tilgang må sendes snarest via søknadsskjema på Altinn. Behandlingstida er opptil 6 uker.
- Det er forøvrig ikke nok å få tilgang. Tilgangen må også tas i bruk, understreker Bjørnstad.
Informer leverandør av fagsystem
Når tillatelsen er gitt, kan man manuelt søke etter opplysninger fra Folkeregisteret i en nettleser. Tilgangen til denne oppslagstjenesten direkte i nettleseren, er en gratis tjeneste fra Skatteetaten.
Dersom man ønsker folkeregisteropplysninger direkte inn i fagsystemene Ecclesia eller Gravlund, må imidlertid gravplassmyndigheten delegere tilgangen til folkeregisteropplysninger fra Skatteetaten, til sin leverandør.
- Gravplassmyndigheten må straks gi beskjed til Ecclesia eller Gravlund, når de har fått tilgang til folkeregisteropplysningene, sier Bjørnstad.