Samferdsel
05.06.2018
Lave fartsgrenser i byer og tettsteder kan være en god idé, viser nye beregninger som gir et annet svar enn tidligere beregninger.
En lav fartsgrense, for eksempel 30 km/t, kan noen ganger kan gi en nytte som er større enn kostnadene, ifølge artikkelforfatteren. I en artikkel i Samferdsel i november 2017 drøftet jeg beregninger som viste at optimale fartsgrenser stort sett er høyere enn dagens fartsgrenser. Jeg spurte om vi har for få skadde og drepte i trafikken.
Les merI virkeligheten hadde beregningene av optimale fartsgrenser som ble lagt fram i fjor en grov slagside. Når man retter opp den, viser det seg at lave fartsgrenser i byer og tettsteder likevel kan være en god idé.
Lavest mulig kostnader - for hvem?
Optimale fartsgrenser er fartsgrenser der de samfunnsøkonomiske kostnader ved å avvikle trafikken er lavest mulig. I beregningene i 2017 inngikk tidskostnader, ulykkeskostnader, kjøretøys driftskostnader, støykostnader, lokal forurensning og global oppvarming.
Beregninger der disse komponentene inngikk