NJF-magasinet
15.12.2019
Etter fire års kamp får konduktørene i Vy i Trondheim være med å utarbeide sine egne turnuser. Dessuten får de etterbetalt for overtid. - Pengene er en bonus, sier Jan Asbjørn Moe i Trondheim konduktørforening.
- En stor lettelse. De jeg har snakket med, sier de er glade og lettet. Og så er det mange som sier de er stolte over å være fagorganisert.
Slik beskriver Jan Asbjørn Moe, konduktør i Vy, følelsen etter at dommen fra Arbeidsretten var klar.
I midten av november ga Arbeidsretten Norsk Jernbaneforbund (NJF) og LO Stat støtte i at arbeidsgiver ikke kan innføre gjennomsnittsberegning av arbeidstid uten å få dette godkjent av de tillitsvalgte.
Gjennomsnittsberegning innebærer å avtale arbeidsdager som er lengre, så lenge det totale antallet timer i løpet av en uke ikke blir for høyt.
- Det er en lettelse at vi endelig er ferdig med saken, og selvfølgelig en stor glede at det gikk vår vei, sier Moe.
Forsøkte å bli enige. For han har denne saken vart i fire år. Høsten 2015 skulle 2016-turnusene for de om lag 120 konduktørene i Trondheim konduktørforening s
Les opprinnelig artikkelSlik beskriver Jan Asbjørn Moe, konduktør i Vy, følelsen etter at dommen fra Arbeidsretten var klar.
I midten av november ga Arbeidsretten Norsk Jernbaneforbund (NJF) og LO Stat støtte i at arbeidsgiver ikke kan innføre gjennomsnittsberegning av arbeidstid uten å få dette godkjent av de tillitsvalgte.
Gjennomsnittsberegning innebærer å avtale arbeidsdager som er lengre, så lenge det totale antallet timer i løpet av en uke ikke blir for høyt.
- Det er en lettelse at vi endelig er ferdig med saken, og selvfølgelig en stor glede at det gikk vår vei, sier Moe.
Forsøkte å bli enige. For han har denne saken vart i fire år. Høsten 2015 skulle 2016-turnusene for de om lag 120 konduktørene i Trondheim konduktørforening s