Skolelederen
15.05.2020
Ny digital teknologi endrer hvordan vi lærer og underviser. Nå etterlyser forskere mer handlekraft og kunnskap på feltet, slik at også lærerne og utdanningsinstitusjonene får styre utviklingen.
- Hvordan virker digitalisering inn på kunnskapsarbeidet - måten vi mennesker kommer frem til kunnskap? Kunnskapsarbeid er jo selve livsnerven for universiteter og høyskoler, sier professor Andreas Lund ved Institutt for lærerutdanning på Universitetet i Oslo.
Digitalisering har stor betydning for kunnskapsarbeid generelt og for høyere utdanning spesielt. Toril Aagaard fra Universitetet i Sørøst-Norge og Andreas Lund skriver om hvor viktig dette nå er i den nye boken «Digital Agency in Higher Education: Transforming Teaching and Learning».
Lund forteller at den pågående koronapandemien helsemessig er svært dramatisk. Samtidig viser den at digitalisering har konsekvenser for læren om kunnskap og innsikt. Det feltet forskere kaller epistemologi eller erkjennelsesteori.
- Digital teknologi åpner for eksempel for at alle landets barn sitter hjemme og likevel jobber i et læringsfellesskap. I Kina hvor overvåkning er et mer eller mindre akseptert fenomen, brukes apper til å utvikle kunnskap om hvor mennesker til enhver tid befinner seg så staten kan gi varsel til dem som har vært i nærheten av en smittet person, sier Aagaard.
Boken ble publisert på nyåret og gikk i trykken før Covid-19 pandemien brøt ut.
HENSYN TIL KUNNSKAP
- Det er forbausende lite forskning på digitaliseringen i høyere utdanning. I forskningssammenhen
Gå til medietDigitalisering har stor betydning for kunnskapsarbeid generelt og for høyere utdanning spesielt. Toril Aagaard fra Universitetet i Sørøst-Norge og Andreas Lund skriver om hvor viktig dette nå er i den nye boken «Digital Agency in Higher Education: Transforming Teaching and Learning».
Lund forteller at den pågående koronapandemien helsemessig er svært dramatisk. Samtidig viser den at digitalisering har konsekvenser for læren om kunnskap og innsikt. Det feltet forskere kaller epistemologi eller erkjennelsesteori.
- Digital teknologi åpner for eksempel for at alle landets barn sitter hjemme og likevel jobber i et læringsfellesskap. I Kina hvor overvåkning er et mer eller mindre akseptert fenomen, brukes apper til å utvikle kunnskap om hvor mennesker til enhver tid befinner seg så staten kan gi varsel til dem som har vært i nærheten av en smittet person, sier Aagaard.
Boken ble publisert på nyåret og gikk i trykken før Covid-19 pandemien brøt ut.
HENSYN TIL KUNNSKAP
- Det er forbausende lite forskning på digitaliseringen i høyere utdanning. I forskningssammenhen