Forskerforum
06.02.2017
Mange vitenskapelig ansatte synes de får for liten tid til å forberede undervisningen. I en ny undersøkelse sier norske forelesere hva de synes om studentene sine.
UNDERVISNING Det er pause i forelesningen i auditoriet på Høgskolen i Oslo og Akershus. Det summer i lokalet. Høyskolelektor Torunn Drage Roti står foran skjermen sin. Å forberede undervisning tar mye tid, forteller Roti, som underviser i økonomiplanlegging.
- Å forberede seg til en forelesning er altoppslukende. Det kan ta dag og natt. Det kan alltid bli bedre, sier hun.
MEST TID PÅ UNDERVISNING
2561 vitenskapelig ansatte ved høyskoler og universiteter har sagt hva de mener om sine studenter og vilkårene for å gi god undervisning i Underviserundersøkelsen til Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), som ble lagt frem 10. januar.
Ett av funnene er at de i snitt bruker over halvparten av sin arbeidstid på undervisningsoppgaver, under en tredjedel på forskning og utvikling og en femtedel på administrative oppgaver.
Men de synes de får for liten tid til å forberede undervisningen og til å gi veile
Gå til mediet- Å forberede seg til en forelesning er altoppslukende. Det kan ta dag og natt. Det kan alltid bli bedre, sier hun.
MEST TID PÅ UNDERVISNING
2561 vitenskapelig ansatte ved høyskoler og universiteter har sagt hva de mener om sine studenter og vilkårene for å gi god undervisning i Underviserundersøkelsen til Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), som ble lagt frem 10. januar.
Ett av funnene er at de i snitt bruker over halvparten av sin arbeidstid på undervisningsoppgaver, under en tredjedel på forskning og utvikling og en femtedel på administrative oppgaver.
Men de synes de får for liten tid til å forberede undervisningen og til å gi veile