AddToAny

Investeringer i samferdsel - lønnsomme for hvem?

Investeringer i samferdsel - lønnsomme for hvem?
Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.
Se for deg to veiprosjekter:

Det ene kutter reisetida for pendlere i nærheten av en storby, og gir ifølge nyttekostnadsanalysen et samfunnsøkonomisk overskudd på 30 øre per krone investert.

Det andre prosjektet gir raskere og sikrere vei i et distriktsområde der mange er avhengige av bil, men analysene viser et samfunnsøkonomisk tap på 20 øre per krone investert.

Hvilket prosjekt skal myndighetene prioritere?

Mange samferdselsprosjekter er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, og det er lite som tyder på at lønnsomheten styrer hvilke prosjekter som blir prioritert. Dette kan skyldes at beslutningstakerne i stedet tar andre hensyn - for eksempel fordelingshensyn. Men kan dette dokumenteres?

For store statlige invest

Les mer

Flere saker fra Samferdsel

LITT AV HVERT: Utsikter til stadig mer netthandel og dermed flere pakker gis som forklaring på at Posten Norge skal bygge en ny terminal utenfor Kristiansand, til erstatning for den eksisterende lokale terminalen.
Samferdsel 23.01.2020
Tilskudd til kollektivtransport medfører noe omfordeling mellom rik og fattig, men er alt i alt lite egnet for et slikt formål.
Samferdsel 23.01.2020
For å skape attraktive tilbud innenfor nye transportmidler, eksempelvis bysykler, kreves nye verktøy som kan beregne hvordan trafikantene opplever det enkelte tilbudet og dermed hvilken kvalitet tilbudet har, fremholder artikkelforfatterne.
Samferdsel 21.01.2020
LITT AV HVERT: Danmarks regjering holder liv i den gamle tanken om en fast trafikkforbindelse på tvers av havområdet Kattegat mellom Sjælland og Jylland. Men veien frem til en virkeliggjøring av tanken synes fortsatt lang og kronglete.
Samferdsel 20.01.2020
LITT AV HVERT: Dagligvaregrossisten ASKO er i ferd med å ta i bruk hva den selv omtaler som «verdens første hydrogendrevne lastebiler.»
Samferdsel 17.01.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt