Samferdsel
12.12.2019
Fordelingshensyn er trolig viktige i beslutninger om samferdselsprosjekter og andre offentlige investeringer, særlig hensynet til geografisk fordeling. Dette taler for at slike hensyn også bør få en mer sentral plass i utredningene.
Se for deg to veiprosjekter:
Les merDet ene kutter reisetida for pendlere i nærheten av en storby, og gir ifølge nyttekostnadsanalysen et samfunnsøkonomisk overskudd på 30 øre per krone investert.
Det andre prosjektet gir raskere og sikrere vei i et distriktsområde der mange er avhengige av bil, men analysene viser et samfunnsøkonomisk tap på 20 øre per krone investert.
Hvilket prosjekt skal myndighetene prioritere?
Mange samferdselsprosjekter er samfunnsøkonomisk ulønnsomme, og det er lite som tyder på at lønnsomheten styrer hvilke prosjekter som blir prioritert. Dette kan skyldes at beslutningstakerne i stedet tar andre hensyn - for eksempel fordelingshensyn. Men kan dette dokumenteres?
For store statlige invest